DN: “Nischade sökmotorer allt vanligare”

Hasse Eriksson på Dagens Nyheter skriver att nischade sökmotorer blir allt vanligare.  Jag tror honom. Och – jättebra – eftersom det är vad jag ägnar i princip all min tid åt (läs: Newsdesk – ledande söktjänsten för pressinformation). Men var tog researchen vägen? Ser ingen fakta. Hasse skriver i sin artikel att “Det menar aktörer som DN talat med.”. Något som inte riktigt kändes särskilt pålitligt. Men ok. Så kanske det är.

Nu till lite kul angående att “nischade sökmotorer” blir allt vanligare.

1) Så hur vanliga är dem egentligen? Söker man efter just “nischade sökmotorer” på en av världens största och mest erkända sökmotorer, Google, så får man nästan inga träffar alls. Spelar egentligen ingen roll hur man söker; “nischad* AND sökmotor*”, “nischad sökmotor”, “nischade sökmotorer”.  (Söker man på “söktjänst*” eller “sökmotor*” så blir det i alla fall betydligt fler träffar.)

2) Söker man efter “Fredrik Reinfeldt” på Picsearch så får man upp rosig man som inte alls liknar Fredrik. Eller är det Fredrik i mittersta raden, andra bilden från höger? Frågan är om jag helt enkelt identifierat en del av Picserach’s affärsmodell?

fredrik-reinfeldt.jpg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: