SMO ett självklart komplement till SEO

David Wilson är delägare i Braveheart Design Inc, som hjälper företag att synas i söktjänster. För något år sen läste han Rohit’s artikel: “5 Rules of SMO” (social media optimization) vilken fick honom att börja förstå hur han skulle förhålla sig till och utnyttja “social media” för sina klienters syften.

Idag skriver han i ett inlägg med rubriken: “Should Social Media Marketing be Part of Your Internet Marketing Campaign?”

Han avslutar sin artikel med svaret: “Make social media optimization be a part of your overall Internet marketing strategy with its own budget and goals. It is not a one-time marketing initiative.”

Jag vill här kort redogöra vad han skriver däremellan.

Social Media Optimizing (SMO) går ut på att göra din information tillgänlig överallt där din målgrupp söker efter information eller helt enkelt är, oavsett var.
Men när han försöker förklara detta så får han ofta kommentaren: “Varför då? Jag har ju en egen hemsida som alla har tillgång till.” Frågan anser han relevant. Men menar att det är just på den punkten som det är dags att tänka om. Du kan inte bara fokusera på din egen hemsida, du måste också tänka på din “omgivning”. Du kan inte förlita dig på att sökmotorer hela tiden slussar trafik till din sida, du måste själv se till att göra det genom att synas i många många fler sammanhang.

David beskriver detta ganska underhålland med metaforer ur den fysiska världen som gator, butiker och grannar.

Du har placerat din butik (hemsida) intill huvudgatan (Google) som slussar massor av besökare till dig (SEO-strategin). Men så märker du att helt nya kvarter/områden håller på skapas, men nya invånare, som du identifierar som potentiella köpare. Vad skulle du göra?

Förmodligen skulle du slå upp nya butiker även i dessa områden. Och det är ungefär vad SMO också handlar om; du vill förmodligen att din hemsida, eller fragment av den eller dess innehåll finns där din målgrupp rör sig på nätet.

Och precis som i den “fysiska” världen, där det finns det A-, B- och C-lägen för din butik, så finns mer eller mindre bra ställen att synas på, på nätet.

Så var finns din målgrupp? Och var vill du synas?

Och precis som i den “fysiska” världen så kräver olika målgrupper olika utbud av produkter.

Så vilken information ska synas var?

David har en rad exempel på hur såväl hans klienter som han själv valt att inte helt förlita sig på sökmotorernas trafik, utan att också se till att synas överallt där målgruppen rör sig. Och där med information som är relevant för den. Och som dessutom lämpar sig att sprida vidare.

Stora bolag som YouTube har t o m byggt in detta i sin produkt, där en avsevärd del av deras besökare kommer från hemsidor, bloggar, etc där man valt att presentera videofilmer man funnit på YouTube.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 Responses

  1. i think you must have shared your views in english . i am not able to get that at all!

  2. Sedan just för svenska språket är socialt media ganska litet och mycket utspritt vilket gör dem dyra att bearbeta idag.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: