Webmedia tjänar annonspengar på gamla artiklar

Ett intressant tillägg angående mitt inlägg “Mediakonsumenter kommer via bakdörren – så även på Newsdesk” och Martin Jönssons artikel i SVD “Sökredaktör – framtidens mediejobb“; inte nog med att The Times läsare söker sig till mediet via bakdörren (Google, tips, länkar, rekommendationer, etc), de söker sig också till artiklar som skrivits för mycket länge sen. Det innebär att i princip alla artiklar som The Times fortfarande gör tillgängliga, läses och ger annonsintäkter. Så även på Newsdesk. Allt nyheter som har förmedlats på och via Newsdesk läses fortfarande i någon mån. Även de som förmedlades för fyra år sen.

Detta tåls att ägna en tanke åt.

Kuriosa: När jag jobbade som redaktör för tidningar och tidskrifter så hände det att man i slutet av året återanvände alla gamla artiklar i en nyförpackning; en årskrönika; året som gått; eller liknande. Det var ett klassiskt gammalt knep för att i ett enda slag skapa kioskvältare och samtidigt skära ned redaktionella kostnader. Ett ickelinjärt on-demand beteende förstör ovan nämnda möjlighet. Om man vill dra det till sin spets.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: