Alex Schulman: “Sluta mejla mig om fisk, för helvete”.

Det går inte en dag utan att jag hör någon informatör eller kommunikatör säga: “Jag vet vilka journalister som är intresserade av vår information, och jag når dem effektivt via mail-utskick. ”

Alldeles nyss läste jag en artikel i Aftonbladet av Alex Schulman, med rubriken: “Sluta mejla mig om fisk, för helvete”.

Artikeln handlar om hur en känd “fisk-förening” som representerar hela fiskerinäringen urskiljningslöst skickat mail till Alex, trots att han är helt ointresserad av meddelandena och att han aldrig bett om dem. Tillsist skrev han följande till föreningen ifråga:

”MEN FÖR HELVETE! SLUTA SKICKA DE HÄR SATANS JÄVLA IDIOTMEJLEN TILL MIG: JAG ÄR INTE INTRESSERAD! VAD EXAKT ÄR DET SOM ÄR SVÅRT ATT FÖRSTÅ?? JAG. ÄR. INTE. INTRESSERAD. SKICKA INTE ETT ENDA JÄVLA MEJL TILL MIG FÖR DÅ KOMMER JAG ATT BLI RIKTIGT OTÄCK!!”

Men nu fick han ytterligare ett problem; den intressanta frilansaren som han tidigare inlett en e-post-dialog med råkade också få mailet(!) Och hörde sen aldrig av sig igen.

Alex relation till föreningen ifråga är nu minst sagt frostig. Och skulle han mot förmodan skriva något om föreningen och dess frågor vid något tillfälle, så lär det knappast bli i positiva ordalag.

Så alla ni som “vet vilka journalister som är intresserade av er information, och som ni når effektiv via mail-utskick”, kanske ska ni se över er kommuniktion en smula. Vem vet, kanske finns där en mottagare som inte är intresserad?

Läs artikeln. Ett måste.

Andra bloggar om: , , , , ,

3 Responses

  1. […] Läs också mitt tidigare inlägg om Alex Schulman: “Sluta maila mig om fisk för i helvete“ […]

  2. […] anledning av mina tidigare inlägg “Sorry PR-people: you’re blocked” och “Sluta maila mig om fisk för i helvete” och Som ni kanske känner till så är Swedma en intresseorganisation för alla som arbetar […]

  3. […] Schulman en artikel i Aftonbladet med rubriken: “Sluta mejla mig om fisk, för helvete”. Jag bloggade om det. Kritiken var riktad mot Svensk Fisk den gången. Och grundade sig i det urskiljningslösa […]

Leave a comment