Webb-TV snor tittare från broadcast-TV

bild-6.png

Media fortsätter att fragmentseras. Traditionell massmedia blir allt mindre massmedial till förmån för en rik flora av nischmedia.

Ytterligare ett exempel på detta släpper Mediavision i sin senaste analys av TV-tittandet och då i synnerhet “webb-tv”-tittandet.

“1,9 miljoner 15-74-åringar har tittat på webb-TV åtminstone någon gång under det senaste kvartalet visar Mediavisions analys för tredje kvartalet 2007. På daglig basis uppgår räckvidden till 10%, vilket visar på en mycket stark ökning över året. Första kvartalet var den dagliga räckvidden 3%. Allra störst är webb-TV bland unga killar, nära var tredje 15-24-åring svarar att de nyttjar webb-TV en genomsnittlig dag. ” skriver de med andledning av sin analys.

Marie Nilsson, VD på Mediavision säger att deras “analys visar att en mycket stor grupp uppskattar att titta på webb-TV, både ”klipp” och hela program. Ganska många säger redan att webb-TV delvis ersätter traditionellt TV-tittande. Man uppskattar att friare kunna välja både innehåll och tittartid. För TV-kanalerna kommer webb- TV att bli allt viktigare. För många tidningar är webb-TV ett nytt sätt att presentera innehåll.”

Mediavisions bedömning är att mer än varannan 15-74-åring är webb-TV-
nyttjare om ett år.

Jag refererade själv till analysen för ca en vecka sen i mitt inlägg “Newsdesk lanserar Video-releaser på brännhet Webb-tv-marknad“.

Idag såg jag dock att DN’s Carl Cato också sent omsider tagit del av Mediavisions anlys, men att han i sin artikel också konstaterar att “storkanalerna” samtidigt “tappat tittare” de senaste två åren.

Carl skriver:

“I steptember för två år sen nådde gruppen “övriga kanaler” 17 procent av tittarna i MMS (Mediamästning i Skandinavien) mätning. Förra veckan nådde småkanalerna ut till 33,2 procent av de svenska tittarna.

I september 2005 nådde SVT1 och SVT2 tillsammans 73,2 procent av alla tv-tittare. Två år senare är siffran nere på 54,6 procent, TV4 har gått från 39,6 procent i september 2005 till 32,9 procent samma månad i år.”

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 Responses

  1. Hmm är inte det här en felsatsning. Jag som marknadsförare skulle mycket hellre lägga upp en kanal på You tube än att använda er möjlighet. Vore det inte mer resurssparande att se till att kunderna enkelt kunde klistra in you tube….

    Testa att gör en undersökning om you tube och se vilken procent du får då på igår….

    Det skulle bli intressantare att använda newsdesk om man kunde koppla det till andra plattformar..

    Sony BMG chefen sa ju på ett frukost möte..det gäller att synas på ALLA plattformar. Då måste man underlätta för det…inte arbeta mot det…

  2. Newsdesk jobbar aktivt med att företagen via Newsdesk kan nå ut med sin information överallt där journalister, redaktioner och andra, finns, söker och vill ha informationen. Redan idag så når man ut med sina nyheter inte bara på Newsdesk utan i ledande söktjänster för såväl web (SEO) som nyheter, bilder, etc. Men även direkt i media, vägledande media, på portaler, etc. Vår video-tjänst spindlas av ledande söktjänster för Video. Och vi kommer också att se till att de videor som släpps via Newsdesk också kommer med på YouTube och liknande den dagen de skapar ett API för detta, om inte förr 🙂

  3. To conclude: De företag som vill lägga in sin video från YouTube i sin nyhetsrelease på Newsdesk kan naturligtvis göra det idag med sk emeded tag.

  4. Aha…såklart…men det funkade inte på gratis versionen..eller?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: