IDG publicerar dina pressmeddelanden direkt – mot betalning

För ganska länge sen skrev Rolf Van den Brink chefredaktör på Dagens Media en skämtsam krönika, där han frågade sig själv och oss läsare om det inte var dags för tidningarna att hästhandla med PR-byråerna?
Rolf frågade sig: ”Varför välja en annons, när det går att få en halvsida, med trevlig text från en jäktad journalist och kanske till och med ett foto i fyrfärg, gratis!? Men varför ska tidningarna skänka bort utrymme, arbetstid och värdefulla läsarkontakter?

Som ett resultat, snarare än ett svar, på frågorna föreslog Rolf följande tämligen provokativa system och taxa:

• Få prata med journalist: 500 kronor
• Prata med chefredaktör: 750 kronor
• Mejla/faxa redaktionen: 15 kronor per tecken
• Skicka bud med rolig pryl: 0 kronor
• Skicka bud med tråkig pryl: 125 kronor
• Få ett pressmeddelande kollat: 1 250 kronor
• Få en reporter till presskonferens: 800 kronor per tim exkl fotograf
• Reporter, som ställer frågor på presskonferens: 1 600 kr per tim
• Om något av ovanstående leder till en artikel, kostar arbetet 800 kronor per tim och person. Fast pris kan diskuteras, till exempel en halvsida med bild: 18 750 kronor plus moms.

För den som idag läste Resumés Linda Fagerlinds artikel ”IDG flörtar med PR-byråerna” fastnade skrattet lite i halsen.

Av artikeln framgår att IDG tänker lansera en kommersiell tjänst där PR-byråer kan förmedla sina kunders pressmeddelanden direkt på IDG’s hemsida mot betalning.

Fredrik Bernsel, Affärschef online på IDG säger att ”Målet är att ha 180 it-företag anslutna inom ett år”. Och förklarar anledningen till satsningen att de ”har sett att det finns en efterfrågan och ett stort sug i branschen efter mer info från källan. Alla pressmeddelanden som företagen skickar ut resulterar ju inte i artiklar och då kan det vara intressant för företagen att få ut dem ändå. Även vid stora nyheter som resulterar i artiklar kan det vara intressant att se källan.”

Det som Rolf så skämtsamt skrev om har alltså delvis besannats, och på sätt och vis omkullkastat konventioner inom PR. Däremot så måste Rolf göra ett tillägg i sitt förslag till ”system”:

• Pressmeddelande för direkt publicitet: 1.500 kr

Nu tycker ni att jag skämtar igen. Och – ja – kanske, men samtidigt bör tilläggas att såväl media som nyhetsbyråer m fl har länge grubblat på hur man kan tjäna pengar även på PR och inte bara på att sälja annonser och redaktionell material (nyheter, lösnummer, etc).

Underskatta exempelvis inte de intäkter som TT fått av fd Waymaker för att förmedla deras pressmeddelanden till sina kunder som XML till redaktionella system; pressmeddelanden som – hör och häpna – bara lämnas av vid tröskeln och sällan plockas upp av journalisterna.

Nu har ju TT sagt upp det avtalet och försöker nu själva skapa tjänster som i princip går ut på att ta betalt av företagen för att förmedla deras pressmeddelanden.

Vidare – visste ni att det går utmärkt att förmedla sina nyheter via annonsprogram som AdWords och liknande? PRX-builder heter ett många företag som byggt en applikation för detta.

Och hur kommer PR-kommunikatörerna köpa sig relationer med Facebooks medlemmar? ”Annonsprogrammen” eller ”Relationsprogrammen” som förmodligen är ett mer ändamålsenligt namn, har ju nyss lanserats. Men dess utveckling går ju bara att spekulera i.

Hur som helst – definitionen av PR i 2004 års utgåva av Peter Karaszis ”Stora PR-boken”: ”Kommunikation med omvärlden i icke-köpta kanaler, bland annat media”, har sen länge satts ur spel.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

One Response

Leave a Reply to Beta Alfa » Finskt, skvaller, tjuvstatistik, ClosedSocial, bilblogg, gratischock, pr och public service Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: