Cisions nollkoll på bloggkoll

“Bloggkoll ska få Cision att växa” löd rubriken i den tryckte utgåvan (dessvärre inte i nätupplagan) av DI den 15 november. Och grundar sig på att Cisions VD Niklas Flyborg lär ha sagt, i samband med lanseringen av Cision Point, att nästa stora tillväxtområde för Cision är just bloggar och andra sk sociala medier, då de sägs få en allt större betydelse för deras kunder.

Niklas säger till DI att “om ett stort svenskt modeföretag har lanserat en ny kollektion vill de snabbt veta hur de tas emot bland bloggarna”. Och verkar se det som en utmaning då “75% av de bloggar som är uppe idag är borta om tre månader…”

Men som han säger: “Vi jobbar med en mjukvara som automatiskt letar intressanta bloggar genom att se vilka som många andra sajter och bloggar länkar till.” (Känns det igen från Google?)

Vidare säger Niklas till DI: “Idag är 30% av vår totala omsättning bevakning av TV och radio. Jag kan tänka mig att sociala medier står för en lika stor del av omsättningen om tre år.”

Inte ett ord om själva “kommunikationen”!?

Cision skriver på sin hemsida att de ska stödja kunderna “genom hela kommunikationsprocessen“.

Och att “CisionPoint” även omfattar möjligheten för kunderna att “söka” upp och “skick” till media. Där den förstnämnda “tjänsten” beskrivs:

CisionPoints del Söka hanterar du smidigt uppgifterna i vår mediedatabas och söker fram det medieurval som passar just dig. Hela vår nordiska mediedatabas med detajlinformation om medierna, såsom adresser, faxnummer e-mailadresser, upplagor, kontaktpersoner och deras bevakningsområden står till ditt förfogande. Totalt omfattar databasen mer än 10 500 medier och 39 000 kontaktpersoner i Sverige, Danmark, Norge och Finland.”

Man undrar hur många av dessa som är bloggar/e? Sist jag var inne i deras databas hade dem identifierat 200 stycken. Vilket får anses som relativt få, eftersom de har valt att indexera (göra det möjligt att bevaka) ca 100.000 i norden.

Och om man ska tro Niklas egna ord så har 75% av dessa redan försvunnit och ersatts med nya.

Av det kan man dra slutsatsen att om Cision ska fortsätta stödja sina kunder genom hela kommunikationsprocessen så måste de bli betydligt vassare på att kommunicera med bloggare, eftersom deras kunder bevisligen anser de vara lika viktiga som skribenter på “vanliga tidningar”, eller vad var det du sa, Niklas?
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: