50.000 opponenter fick Facebook att ändra sig

Facebooks annonsprogram fick dess medlemmar att gå i taket. Den privata integriteten hade kränkts och medlemsskapet blivit olustigt. Det fick Facebook att tänka om.

Enligt KC Jones på Information Week, så meddelade Facebook i fredags att de inte kommer att lägga upp sina medlemmars aktiviteter, exempelvis köp på andra siter, på medemmarnas kompisars sidor, såvida inte medlmmearna aktivt väljer det.

Facebook lanserade sitt annonsprogram Beacon i början av november i år. Programmets “annonser” eller snarare “kommersiella budskap” kallades för “social ads” och var smått revolutionerande. Det byggde på att när Facebooksmedlemmar surfade och gjorde något på någon av de kommersiella sajter som anslutit sig till programmet, så informerades medlemmarnas kompisar om detta på sin respektive Facebookssidor.

Problemet var att väldigt få av Facebooksmedlemmarna kände till detta och/eller blivit tillfrågade om det var ok

IDG skriver att ett “popup-fönster kommer att dyka upp innan information från en sajt skickas till Facebook. Där måste användaren klicka i ”OK” innan informationen publiceras. Tidigare tvingades användaren istället aktivt välja bort att dela med sig av informationen, något som många missade”.

Charlene Li, anlytiker på Forrester, sa att hon var förvånad över att finna sitt inköp av ett bord på Overstock.com upplagd på sina vänners sidor. Hon hade aldrig sett någon sk “opt-out box”; möjliget att ge sin tillåtelse till det.

Men hennes och tiotusentals andra medlemmars motstånd har nu alltså givit resultat. Facebook säger:

“We appreciate feedback from all Facebook users. Users now have more control over the stories that get published to their Mini-Feed and potentially to their friends’ News Feeds.”

“We recognize that users need to clearly understand Beacon before they first have a story published, and we will continue to refine this approach to give users choice. If a user does nothing with the initial notification on Facebook, it will hide after some duration without a story being published.”

Inom loppet av en timme efter uttalandet från Facebook så hade tusentals medlemmar mailat in och tackat.

Läs även IDG’s artikel: “Facebook backar om köpdata“.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 Responses

  1. “Beacon 2.0, or How Not To Think Strategically About…”
    http://www.bubblegeneration.com/2007/11/beacon-or-how-not-to-think.cfm

  2. very interesting, but I don’t agree with you
    Idetrorce

  3. […] gillar inte Facebooks nya social ads i form av sponsrade nyheter. Lika lite som jag gillade deras första sociala annonsprogram “Beacon”. Frågan är om jag någonsin kommer gilla den typen av program. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: