HP’s virala PR-succé visar vägen

Av de “medie”-kvinnor jag träffat så överträffas Gunnilla Lundqvists (marknadskommunikationschef på HP) driv, skärpa, nytänkande och affärsmässighet endast av Ebba Lindsö’s (fd TT-vd och Svensk Näringslivs VD). Något som nu bekräftas av artikeln “Så nådde HP ungdomarna” i Internet Worlds nätupplag idag.
Gunilla Lundkvist ville “få reda på hur ungdomar tänker om framtiden när det gäller it och miljö”. Annonser ansågs för dyra och ineffektiva. Nyckeln till succé blev en mikrosajt från HP integrerad på ungdomssajten Playahead. Microsajten innehöll ett test med tio frågor, och var utformad som ett spel. En underbar mix av engagemang, kreativitet, interaktivitet, viral spridning som under några veckor resulterade i att ungdomar tipsade 170 000 vänner om sajten!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: