Internet snor såväl användare som reklampengar

Ingen ökning utan internet” skriver Martin Jönsson E24 i SVD. “Annonsörerna satsar på nätet” skriver Hanna Dunér också i E24. “Nätet snart större än tv på reklam” skriver Mats Rörbecker i DN.se. Några av 100-tals media som berör ämnet. Alla hänvisar till såväl IRM’s som Sifos nyligen släppta siffror över reklaminveteringar i Sverige under 2007.

…det vore konstigt om det inte vore så. I undersökningen intill visar även DN:s besökare att en klar majoritet faktiskt använder internet mer än tv…” skriver Anton i sin blogg “Fyra Nyanser av Brunt.”

undersokning.png

DNs undersökning visar på extrema siffror. Enligt Nordicoms Mediebarometer 2006 som bl a svarar på frågan: “Andel av befolkningen 9-79 år som använder olika massmedier en genomsnittlig dag 2006 (%)” så ligger Internet fortfarande ganska många procent efter Dagspress, Radio och TV.

Men det råder ju inga som helst tvivel om var tillväxten sker. Medan Dagspress, Radio och TV ligger på status quo eller t o m minskar i användning så ökar användningen av Internet lavinartat. Och kanske har Internet hunnit gå om de traditionella medierna i användning under 2007. Därför är det heller inte så konstigt, som Anton påpekar, att annonsörerna hakar på Internet-trenden.

Men det är inte det som är mest intressant, anser jag, utan vilken typ av annonsering företagen väljer på Internet.

De så kallade bannerannonserna är fortfarande den vanligaste formen av nätreklam, sett till storleken på investeringarna. Därefter följer katalog- och radannonser av den typ som återfinns hos Eniro och Blocket. Men det är sökordsmarknadsföringen som växer snabbast.” skriver Mats Rörbecker i DN.se.

Inte heller det är så särskilt konstigt när allt fler rapporter larmar om hur få som kikar resp. klickar på traditionella banners. Floran av nya sätt att nå målgrupper som rör sig på nätet är enorm. Många oerhört kraftfulla. Andra svårt kritiserade. Tåls att se vilka som får fotfäste.

Tills sist kan man fråga sig hur PR-kommunikatörerna väljer att agera. Enligt färsk undrsökning gjord av Newsdesk (återkommer med mer info om den) så kan man konstatera att de fortfarande har traditionell media i blickfånget, men att de förstått vikten av den media som kraftigt vuxit fram på Internet, och i viss mån även börjat agera i enlighet med den.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

One Response

  1. […] Internet snor såväl användare som reklampengar […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: