Hemsidan inte längre navet i kommunikationen

Hemsidan har alltid fungerat som slutdestination i alla marknadskommunikation på webben. Så är det inte längre. Social media och liknande har ändrat på den saken. Nu gäller det att företagets varumärke samt information finns där företagens målgrupp och/eller marknad finns och söker. Centraliseringen har fått backa för descentraliseringen.

Det var David Wilson bakom bloggen Social Media Optimizing som fick mig att börja fundera på detta. David jobbar för ett företag inom sökmarknadsföring i New Hampshire.

För ett par år sen låg online-marknadsföringens fokus på att driva trafik till hemsidan. Man pratade nyckelord och “page rank” för att komma högt upp i Google.

Så är det i allra högsta grad fortfarande. Men fokuset har delvis flyttats. Nu handlar det också om att positionera ut sitt varumärke och delar av innehållet/budskapet där målgruppen finns och söker.

“Yes we want to rank highly on the search engines for the main keywords. But we also want to appear when those searches take place on Facebook, Delicious and YouTube.” skriver David i sin blogg. Och konstaterar att hemsidan inte längre är slutdestinationen för marknadsföringen på webben.

“We are willing to go out and interact with people regardless of where they are searching online, regardless of where that conversation is taking place. This is a huge shift in mindset, both from a marketing perspective as well as a marketer perspective. For the marketers (and marketing companies) who are still focused on search engine ranking reports, that sound you hear is your market share disappearing.”, avslutar han sin blogg.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 Responses

  1. Just det! I går skrev jag http://www.weconverse.com/2008/02/12/tnk-om-webbplatsen-blir-mindre-intressant/ och i natt hörde jag i FiR att Microsoft slår på trumman om sin PopFly via New York Times.

  2. […] 2008-08-13] Dojjan skriver i PR 2.0 att “Hemsidan r inte lngre navet i kommunikationen” och New York Times ekar (frmodligen PR-initierat) “Mashups are breaking the mold at […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: