Allmänheten bakom CNN’s senaste nyhetstjänst

CNN är nästa bolag i raden att dra nytta av allmänhetens intresse av att dela med sig av sina åsikter och erfarenheter. Tjänsten heter iReport och har nyligen lanserats i beta.

Mellan raderna kan man utläsa två övergripande syften med tjänsten; att försöka utnyttja kraften och mångfalden i det användarskapande innehåll som löpande produceras i allt större omfattning 1) för att skapa en ny och spännande nyhetstjänst som lockar fler och nya besökare till CNN’s sfär 2) för att ha möjlighet att plocka ut guldkornen till deras ordinarie produktioner.

CNN är dock betydligt mindre krassa och de kommersiella syftena lyser med sin frånvaro:

“With this site, we want to share our passion about the news in a way that invites you — and everyone else — to share your passion about the news. At CNN we live for news. We love talking about it. And we know that there’s a whole lot more to it than what you see on TV or read on your favorite Web site. So we’ve launched an independent world where you, the iReport.com community, tell the stories we’re not used to seeing. And the most compelling, important, and urgent ones may get seen on CNN.”Men inget ont om det. Win win. Allmänheten hungrar efter att få komma till tals, synas och i bästa fall bli lite känd.

Det som ändå är lite intressant är att CNN’s ca 4.000 nyhetsmakare nu tar hjälp av allmänheten för att skapa framtidens(?) “nyhetstjänst”; CNN som ju anses vara världens vassaste nyhetsleverantör.

En intressant metafor; när tar National Encyklopedin och Britannica hjälp av allmänheten för att göra sina lexikon bättre?

Läs mer på Cyberjournalist.net

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 Responses

  1. Var inne och registrerade mig på iReport.com då man måste det för att kunna lämna kommentarer på deras blogg (inte riktigt så en blogg brukar fungera). Tyckte nämligen att de har missat en stor och viktig detalj. Möjligheten att enkelt kunna följa flödet på sidan. Både vad det gäller vilka nyheter som läggs upp av användarna inom olika kategorier samt vad som skrivs på deras blogg. Groundreport.com som är en annan liknande tjänst gör samma misstag. RSS-flöden tack! CNN har säkert så pass stort ego att de tar för givet att människor ska gå till deras sida och inte vice versa. Vad som vore intressant är om de utifrån folkets tips kunde sätta ihop en videopodcast och då gärna få in bild och videomaterial från de som tipsat om händelsen. Ungefär så som Diggreal gjort för den sociala nyhetstjänsten digg.com. Då skulle det genast bli mer intressant tycker jag.

  2. Var precis inne och titta på iReport.com. Intressant, det mest sedda inslaget är en film där senap och ketchup slåss om att vara det bästa för korven. Skapar inte ett seriöst intryck av tjänsten precis. De har nog en del kvar att rätta till.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: