PR utan journalister – inga konstigheter

Richard MacManus på bloggen ReadWriteWeb lär ha blivit tämligen förvånad över att ha fått en mail från Business Wire (en av del ledande distributörerna av pressinformation i världen) i vilket företaget påstått att det går utmärkt att skapa god PR utan journalisters inblandning. Business Wire hade hänvisat till direkt publicitet i viktiga media eller liknande som Google News och i detta fall bloggen Techmeme.

Richard kontaktade grundaren av Techmeme, Gabe Rivera, som bekräftade uppgifterna:

“…press releases are kind of like poorly-written company blog posts, which also have a place on Techmeme.” “Sometimes people want just-the-facts. Some PR Newswire releases are in fact remarkable reads.”

Det som gör mig förvånad är att någon är förvånad över att såväl företag som distributörer av pressmeddelanden utnyttjar den nya webbens möjligheter att skapa goda relationer med marknaden direkt. Inte minst mot bakgrund av hur det kommunikativa landskapet utvecklat sig.

Vill man skapa god relation med sin marknad, så går det naturligtvis utmärkt att göra det direkt med den. Utnyttja webbens möjligheter att lyssna på vad den säger, kommentera det, och berätta om det du själv vill ha sagt.

Därmed inte sagt att journalisterna saknar betydelse. Tvärtom. De är också intresserade av det du har att säga. De har inflytande förstås. Lyssna på dem, läs vad de skriver, kommentera det och berätta själv för dem det du vill ha sagt.

Andra bloggar om: , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: