Sämsta annonsingången på 50 år

Jag läste i en notis i Sillicon Alley Insider att dagstidningarna i USA hade den sämsta annonsingången på 50 år under 2007. Omsättningen minskade med 9,4% till 42 miljarder dollar. Detta enligt Newspaper Association of America, som började sina mätningar år 1950.

Men det brukar ju sällan vara någon fara för tidnignarna, då annonsförsäljningen på webben ofta brukar väga upp mot tappet i den tryckta produkten. Men år 2007 blev ett sorgligt år även på den punkten, då omsättningen för webben endast ökade med 18,8% under 2007 att jämföra med 31% året innan.

Passa också på att läsa The New Yorker’s artikel “Out of print” av Eric Alterman.

Här ett inledande uttdrag:

“Bill Keller, the executive editor of the Times, said recently in a speech in London, “At places where editors and publishers gather, the mood these days is funereal. Editors ask one another, ‘How are you?,’ in that sober tone one employs with friends who have just emerged from rehab or a messy divorce.” Keller’s speech appeared on the Web site of its sponsor, the Guardian, under the headline “NOT DEAD YET.””

Läs även: “Exit papperstidningen” på Ekonominyheterna.

Andra bloggar om: , , , , ,

One Response

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: