Webben på väga att slå ut TV

MMS senaste rapport talar sitt tydliga språk; unga TV tittare flyr från TV-rutan till förmån webbens förlovade värld. På webben finns allt som gör livet lite roligare, intressantare och mer spännande; där finns filmerna att ladda ner innan de ens hunnit släppas på bioduken; där finns kompisarna; där finns de nya vännerna; där finns besökarnas egna redaktionella alster i forma av texter, bilder, videor; och där kan man själv bidra med det man vill säga eller visa.

Unga killar har sen fler år i allt större utsträckning börjat rata TV till förmån för webben, skriver DN som utgått från MMS rapport i en artikel i lördagens tidning (samt nätupplaga). Nu kommer också tjejerna. Killarnas TV-konsumtion är nere i 1 timme och 42 minuter, och tjejernas har krypit ner till 2 timmar. Marknadskommunikatörerna svarar direkt med att också dem bli mer restrektiva till det annars alltid så populära TV-mediet. Tillväxten blev futtiga 3,3% under 2007. Medan Internet växte med 35,6%.

Dagens Media skriver i sitt senaste nummer att “priserna rasar i TV” och menar med detta att priset för att synas i TV har sjunkit till rekordlåga nivåer. I artikeln skriver man att en snitt-kampanj kostar 37% mindre idag än vad den gjorde år 2000.

Nu börjar även PR-kommunikatörerna lägga om sina kommunikativa strategier till förmån för webbens inflytelserika media. Att lägga alla sina resurser på att få Radio, TV och pressen att skriva gott om sin företag håller successivt på att tappa sin betydelse i takt med att de traditionella medierna förlorar sina lyssnare, tittare och läsare.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 Responses

  1. Thorbjörn Fälldin som rådgivare på TurbolinPR!!

  2. Pr radio eller komradion på 27 mhz verkar vara väldigt populär! Ständigt pratande på kvällar & helger..
    Antar att det är det ända fria kommunikations sättet kvar i samhället.
    Kul att lyssna i allafall. Kanal 19 AM är tydligen uppropskanal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: