Gränserna mellan redaktionellt och reklam luckras upp i smyg?

Diskussionen om hur media i allt större usträckning säljer sin själ och integritet och tummar på de pressetiska reglerna, har blossat upp igen. Och det är inte så konstigt. För visst är det så. Rätt eller fel, det tåls att diskutera.

Bloggen Vassa Eggen har valt att något kritiskt kommentera Håkan Lindqvists artikel “Vakta journalistikens gränser“. Kort: Håkan är kritisk till “att gränserna mellan redaktionellt material och reklam överlag tycks vara på väg att luckras upp och att detta utan större diskussion accepteras.” Olle Lidbom bakom bloggen ifråga menar att Håkans text “är både tendentiös och felaktig”. Och att han “pennar lika förhastat som obildat” då han pratar om “advetorials”.

Med förbehåll för att jag endast skummat artikeln i journalisten. Men – det är rätt, Olle – Håkan definerar advetorial felaktigt. Å andra sidan så kanske man inte ska märka ord. Utan försöka förstå andemeningen.

Vad vi med säkerhet vet är att media generellt sätt är lättköpta. Att media vänder ut och in på sig själva för att minska kostnader och öka intäkter. Och vad vore bättre att byta lite redaktionella kostnader mot intäkter, och samtidigt behålla såväl läsarvärde som läsare? Vilket sker i mycket stor utsträckning i alla typer av media. På en mängd mer eller mindre kreativa sätt.

Därmed inte sagt att Café har sålt sin sk “läsarservice”. Men min tro och övertygelse, är klädvarumärkena i fråga har i och med den sk läsarservicen, nu större incitament att figurera i tidningens sålda utrymmen vare sig det är annonser eller sk advetorials. Åtminstone stärks relationen mellan mediet ifråga och varumärken som potentiella kunder (annonsörer, eller liknande). Nere på kontinenten så köpslår man med redaktionellt utrymme som handelsvara. Så här kan det exempelvis låta: “Nu har vi köpt åtta helsidor i ert magasin, men inte fått något redkaktionellt utrymme. Det är inte okej, det får ni fixa.” Och i de fall jag känner till, så har man också fixat det. Rätt eller fel? Döm själva.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 Responses

  1. Det handlar helt enkelt om integritet, att aldrig tulla på att redaktionen skriver tidningen för läsarna. Om man börjar nagga den integriteten i kanten och “fixar utrymme” förlorar man läsarnas förtroende.

    Att skriva ut vad som syns på bild är en helt annan femma – det handlar om vanligt redaktionellt hantverk. Vem skulle vilja läsa en biltidning med bildtexter a la “Här en röd bil med fyra hjul”?

    Snarare gäller det motsatta: varför betala en extra gång för en annons? Det är inte ovanligt att annonsörerna resonerar “vi behöver inte annonsera i er tidning, för ni skriver redan så mycket om oss”. Det är bl a ett av Sofis Modes problem.
    Det här handlar inte om att märka ord, det här handlar om att Journalistförbundet anklagar en stor svensk tidning för att hyra ut sitt redaktionella utrymme. Det är en allvarlig anklagelse och den är felaktig och tendentiös.

  2. […] även mitt tidigare inlägg: “Gränserna mellan redaktionellt och reklam luckras upp i smyg” ta gärna del av heta diskussionen mellan Olle Lidbom på Vassa Eggen som surt kommenterade […]

  3. Men herregud. Wake up and smell the coffee. Så är det ju redan överallt. De flesta journalister (jag inklusive) är ju rena content fillers till tidningar och sajter som ska sälja annonser. Den gamla fina rödvinsjournalistiska andan som vi fick lära oss på journalistskolan är helt utbytt mot kohandel. Allt i marknadsanda då medierna i den hårda konkurrensen försöker skära ner kostnaderna och maximera vinsterna. Tyvärr tyvärr. Själv är jag 32 och har bara jobbat som reporter och redaktör i lite drygt tre år (på de största tidningarna och tv-kanalerna) och har sett en stor förändring bara under den här tiden. Och det lär inte bli bättre om inget radikalt händer för att det ska stoppas.

  4. Jag har tagit upp denna diskussion och applicerat den på bloggsfären. Läs gärna mer på:
    http://www.valkommen.se/article-1222516511.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: