Social media stärker Fritidsresors relation med sin marknad

“Market are conversations” säger Fredrik Wass. Och förklarar att ett företags kunder idag också är dess kundtjänst; som förser andra kunder med information som de kan ha glädje av i ev framtida köp av företaget. Exakt så sa inte Fredrik, men jag tolkade det som så, och vidhåller att så också är fallet.

Martin Randler på Fritidsresor håller med och berättar att han erfarit att 120.000 personer idag bidrar till flygplanets Boeings design; rent krasst att 100.000-tals resenärer designar de flyplan de och sina medresenärer ska flyga i.

Fritidsresor är annars resebolaget som tagit lead i att utnyttja webben och sociala tjänster för att stärka relationen med sina kunder/resenärer. Där man bl a gjort det möjligt för sina kunder att dela med sig av sina reseupplevelser till alla som är intresserade.

Fredrik kallar det för “Social shopping”; en företeelse som tagit sitt avstamp i de fysiska shoppingcentra men accelererat på webben.

50% av Fritidsresors omsättning finns på internet. Värdeorden är “relevant and joyful”.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: