Smålandsposten släpper in läsarna på redaktionen

Den 17 november 2007 kunde vi läsa i DN att “Aktuellt släpper in tittarna i arbetet“. Nu ett halvår senare “… börjar det puttra i grytan” som Joakim Jardenberg på Mindpark igår skrev i sin blogg, och syftar på Smålandspostens trevande steg att följa SVT’s och många andras exempel.

Kom och kolla på oss” skrev Magnus Karlsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Smålandsposten, i sin blogg igår. Och uppmanade därmed sina läsare att följa med några av tidningens anställda i produktion av sina nöjessidor. Till skillnad från Aktuellt där man “via kontinuerligt utlagda videoklipp på nätet” kunde följa redaktionens arbete, så kan man i SMP-fallet följa arbetet “live” via Bambuser.

Om man som betraktare har några kommentarer, åsikter eller idéer går det bra att maila dem till noje@smp.se.

Bra, men alldeles för tamt, anser jag personligen. Den 18 maj skrev jag själv ett inlägg som kommentar till Aktuellts ovan nämnda schackdrag: “SVT’s nya öppenhet: Se min inte röra” och jag håller fast vid min ståndpunkt – “öka interaktiviteten”! Enligt min mening måste också Smålandsposten gå två steg längre vad det gäller interaktivitet, för att behålla såväl läsare som annonsörer.

Magnus Karlsson skriver i sin blogg:

“Att komma in på Smålandsposten kan vara besvärligt. Plexiglasskivor, kodlås och besöksbrickor finns i vår reception av en anledning – ibland blir våra medarbetare hotade för något de har skrivit. Säkerhetsanordningarna måste vara kvar, men jag saknar den där omedebara närheten till läsarna som fanns för inte så länge sedan. Då kunde du som läsare bara knalla in på redaktionen för att prata en stund med någon av våra reportrar. Det gav oss massor av tips och kontakter som jag är rädd för att vi missar i dag.
Därför måste vi försöka ta tillbaka det sättet att prata med dig som läsare.”

Den fysiska “plexiglasskivan” kanske måste vara kvar, även om jag har svårt att tro det. Men ta bort den virituella “plexiglasskivan”; bjud in era läsare till full och ohämmad interaktivitet med såväl redaktionen som andra läsare. Först då ni ges möjlighet att “prata med” era läsare igen. Mailen är ett gott komplement till läsarbreven, men knappast det ultimata kommunikativa verktyget.

Pontus Schultz skrev idag i sin blogg: “Jag tror att medicinen för medieföretag heter relation snarare än räckvidd.” Och utgick från ett annonsperspektiv. Men det vi talar om är mediets relation till sina läsare/besökare generellt sett. Och då räcker det inte med att sätta upp en kamera bakom plexiglaset. Men, som Joakim på Mindpark skriver:

“Första skåran i kolven. Jag har ju tidigare slagits hårt för att vi ska ta steg i riktning mot ”The transparent newsroom” som Spokesman Review visat vägen för, och det gör mig glad att det äntligen börjar röra på sig.”

Läs även “För att slå brett måste det satsas smalt” av Beta Alfa.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 Responses

  1. Lysande Kristofer, håller med dig till fullo bambuser är ett interaktivt medium. Det märktes framförallt efter KU förhören som SvD bambusade. Det blir extremt ointressant att titta på, fram till den punkt då den som håller i mobilen börjar interagera med tittarna.

    Ljusglimten från igår är dock att det fanns åtminstone ett praktiskt exempel på att en relation som skapades. Något glasbruksmuseum tipsade redaktionen om att de hade någon premiär på torsdag i chatten, vilket smp snappade upp. Nu återstår väl att se om det blir någon uppföljning på det.

    Helst hade jag sett att museet själva står för produktionen och att smp bara lägger upp det, men riktigt där är vi nog inte än 🙂

    _Måns

  2. Kristofer

    Tack för dina kommentarer. Interaktivitet via Bambuser är en sak – men långt ifrån tillräckligt, det har du helt rätt i. Jag skriver samma sak här: http://www.smp.se/blogg/magnus/en-stund-efterat(646223).gm

    Bambuser är en del av Smålandspostens digitala öppenhetsarbete, och där tar vi självklart trevande steg. Att vara öppna i vårt tankearbete och sträva efter kontakt och dialog är däremot inte nytt för oss. Några exempel: Vi jobbar hårt med läsarråd när vi provar något nytt, vi ställde ut våra idéer till redesign på krogen för att få synpunkter och kommentarer och vi berättar om våra publicistiska val på fast plats i tidningen. Många bäckar små…

    Bambusersändningen gav smp.se 170 unika tittare på en timme – rätt bra för oss – och ett okänt antal på bambuser.com (Kan Måns hjälpa med den siffran?)

    Men hur många av dessa var Smålandspostenläsare?

    /Magnus Karlsson, chefredaktör på Smålandsposten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: