Sommarjobbare marknadsför E.ON med V-logs

Kul och spännade. Och troligtvis effektivt. När E.ON väljer sociala media och transparens i ny kommuniktion med marknaden. I detta fall ny kompetens och arbetskraft.
Satsningen heter “Eon young heroes” och bygger på att man uppmanar sina sommarjobbare att dokumentera och berätta om sina jobb på E.ON via bloggar och v-logs. Sistnämnda för att kommunikationen uppmanas även ske i video-form. Videorna kommer att läggas upp på såväl youtube som på www.eonyoungheroes.com

– Med “E.ON Young Heroes” vill vi visa vad den kommande generationen betyder för oss och se hur de upplever sin tid hos oss. Vi ser dem som viktiga ambassadörer och vår dröm är förstås att de eller deras kompisar kommer att vara nyfikna på ett arbete på E.ON i framtiden, säger Pernilla Nilsson, chef rekrytering och skolkontakter E.ON Sverige i ett pressmeddelande via Newsdesk.

Bakom satsningen ligger också mina jaiku resp bloggvänner, tillika sociala mediespecialister Niclas Strandh (Deepedition), Brit Stakston (JMW) och även Annica Lidne, om jag förstått saken rätt?

– Det är verkligen roligt att ett traditionellt industriföretag som Eon vill, och har modet att, låta sina unga medarbetare relativt oredigerat dokumentera sin vardag på jobbet, säger Brit Stakston till Dagens Media.

Det är riktigt roligt att allt fler företag, i synnerhet stora drakar, i allt större utsträckning förstår kraften i sociala medier och utnyttjar det i sin kommunikation. I USA är det ganska vanligt att man uppmanar sina anställda att blogga om sitt arbete. Bättre föregå än föregås. Vi vet ju att de kommer göra det under alla omständigheter. Berätta om sin arbetssituation alltså.

Kul att E.ON sållar sig till nämnda skara. Och vågar visa sig lite mer transparent. För var så säker – en hel del av de 340 sommarjobbarna kommer säkert tycka E.ON suger hårt som arbetsplats. Och berätta det i sina bloggar. Men det är ok.

Pernilla Nilsson på E.ON säger till Dagens Media:
– Jag tror att de flest som bemödar sig att göra en film kommer att vara positiva. Men om det är någon som framför kritik kommer vi givetvis att publicera det, och bemöta den kritiken.

Bra. Helt rätt.

Jag är bara tveksam till att man gjort detta till en tävling där endast 15 kommer plockas ut av jury med utgångspunkt från nomineringar.

Av pressmeddelandet framgår att: “En jury väljer sedan ut de 15 mest kreativa och inspirerande bidragen. Slutlig vinnare utses sedan genom att arbetskollegor, vänner och familj nominerar sin egen favorit bland finalisterna. Internt uppmanas också alla anställda att utse sin favorit bland de nominerade bidragen.”

Varför uppmanar man inte alla sommarjobbare att tuta och köra? Släpp ordet fritt.

Läs också Research&Deploy och DeepEdition.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

4 Responses

  1. Två saker: att ens göra en tävling i ett företag med så pass traditionell uppsättning av hierarkier, it-avdelningar mm är inte direkt walk in the park. Dels är det en utveckling av en idé som Deloitte gjort i USA med sina anställda.

    Tuta och köra, jo gärna. Men storföretagens verklighet är en annan.

  2. Jag vet. Jag förstår. Jobbar själv med denna typ av företag. Som jag skrev så tycker jag det är grymt kul att ni fått med E.ON.

  3. […] här, CapDesign här och Mikael Zackrisson nämner det i sin blogg på Veckans Affärer så även Kristoffer Björkman från Newsdesk för att nämna några inom […]

  4. Ungefär samma sak som våra sommarjobbare gjorde alltså? http://summer.twingly.com/

Leave a reply to deeped Cancel reply