Blogg-succéer överskuggar blogg-succéer

Läste nyss en gammal artikel från NY Times “Blogging Your Way Into a Business“, som beskriver några solskenshistorier om hur intet ont anande bloggare av olika skäl fått otrolig uppmärksamhet. Och kunnat göra riktigt bra affärer på sin blogg.

Artikeln pekar på kraften i bloggen som kommunikativ möjlighet. Hur en bloggare, engagerad i ett mer eller mindre nischat ämnesområde, på kort tid når 100.000-tals läsare, allt med “the principal of the long tail” som grund.

Dessvärre är det alltid dessa blogg-succéer som får stå i rampljuset. De bloggar som når massor av människor. Och ofta jämförs med massmedia. När den verkligt stora rörelsen finns i den längsta av svansar, av bloggar, som var och en läses av futtiga 100-tals, kanske i bästa fall 1000-tals, men som sammantaget engagerar och berör miljontals människor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One Response

  1. Hi Dojan
    I have been reading your post for quite some time and really enjoy what I read.
    Can I translate some of your posts to Hebrew and publish it in my blog, with full credit of course?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: