Navigera rätt i PR-djungeln – här är kartan till social media

Brian Solis bakom bloggen PR 2.0 har ägnat halva sitt vuxna liv åt att försöka förstå och kartlägga den sociala medialandskapeter sett ur ett PR-perspektiv. Med framgång. Här är hans nya skattkarta – “The Conversation Prism“. Sätt ditt företag i mitten och sök dig utåt i förgreningarna. Newsdesk har sin egen karta som mestadels bygger på distribution – on demand. Snart kommer konversationen.

Som ni alla vet så handlar PR mycket om att lyssna, informera, skapa dialog, och goda relationer. Det gäller i såväl det gamla som i det nya kommunikativa landskapet. Men med den stora skillnaden att spelreglerna idag skiljer sig markant ifrån dem igår. I det medialandskap vi idag befinner oss krävs nya kunskap, ny kompetens, nya metoder, nya stragegier, nytt språk, ny teknik, nya redskap, osv, för att hitta rätt. Men när så sker – så kan man räkna med mångdubbel ROI.

Brian Solis har skapat PR-kartan tillsammans med Jesse Thomas på JESS3. Detta som ett försöka att bringa lite ordning för bl a PR- och marknadskommunikatörer, i sitt kommunikativa arbete.

Brian skriver på sin blogg:
“If a conversation takes place online and you’re not there to hear or see it, did it actually happen?
Indeed. Conversations are taking place with or without you and this map will help you visualize the potential extent and pervasiveness of the online conversations that can impact and influence your business and brand.

As a communications or service professional, you’ll find yourself at the center of the prism – whether you’re observing, listening or participating. This visual map is the ideal complement to The Essential Guide to Social Media and the Social Media Manifesto, which will help you better understand how to listen and in turn, participate transparently, sincerely, and effectively.”

Andra bloggar om: , , , , ,

3 Responses

  1. Frågan är kommer pr experter kommer att kunna använda dessa verktyg.

  2. Ja, de används ju redan idag. Och då av alla som är engagerade i olika sakfrågor. Alla med sina olika agendor och syften med kommunikationen ifråga. Oavsett om du gör det på uppdrag av någon eller inte. Dessutom börjar det ju poppa upp verktyg som är konstruerade för att administrera ett större antal sociala medier. Dessa har hittills fått mycket kritik då de lägger sordi på själva konversationen.

  3. […] på att den sociala mediakartan; “the conversation prism” som Brian Solis kallar den och även konstruerat(?) är vansinnigt komplex och […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: