Succé när Birmingham Posts släppte in bloggarna

Kristin på What’s Next blogg har funnit ytterligare intressanta exempel på hur dagspress utnyttjar UGC (user generated content) för att skapa mer attraktivare media till lägre pris. Kristin uppmanar läsarna (förmodligen de som representerar dagstidningen i någon form): “Släpp in communityt i tidningsvärlden” med argumentet: “För att tiden när tidningarna var ”folkets röst” är över. På webben har folket sina egna röster och det är dags för redaktionerna att inse att de inte längre har patent på att spegla en opinion.”

Inlägget innehåller en intervju med Mark Comerford, lärare i journalistik, där han berättar om hur de två dagstidningarna; Birmingham Posts och Liverpool Daily Posts nyttjar detta faktum, och att allt annat vore inte bara en “tidningsdöd” utan t o m ett “tidningssjälvmord”. Lyssna! Mycket intressant.

Inlägget skapade livlig debatt i microbloggen Jaiku efter att @tomasw gjort inlägget: “Blir social media tillslut bara brus?” Till svag fördel för tidningarnas invit.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: