Schulman till attack mot pressinfo-spam

För snart ett år sen skrev Alex Schulman en artikel i Aftonbladet med rubriken: “Sluta mejla mig om fisk, för helvete”. Jag bloggade om det. Kritiken var riktad mot Svensk Fisk den gången. Och grundade sig i det urskiljningslösa flöde av nyheter som kom från nämnda förening, trots att Alex vid upprepade tillfällen vädjat till föreningen att sluta spama honom.

I går läste jag ett blogginlägg av Alex i hans nya projekt 1000 apor: “Jag är spammad av staten“. Denna gång var kritiken riktad mot Fiskeriverket. Alex skriver:

“Det här har hållit på länge nu. Trots mina till en början vänliga och till slut alltmer frustrerade mejl om att ta bort mig från deras utskickslista, så fortsätter de att komma.” Och: “Jag undrar vafan Fiskeriverket håller på med. Är de inte statliga? Det här är trakasserier.”

Ja, det kan man verkligen undra. Jag kollade snabbt upp om Fiskeriverket och Svens Fisk hade en koppling till varandra. På Svensk Fisks hemsida står det att Fiskeriverket ansvarade och drev den informativa verksamheten på Svensk Fisk mellan år 1994 och 2000. Om de fortfarande gör det är ovisst. Men det verkar inte bättre.

Till saken hör att jag hälsade på informationsavdelningen på Fiskeriverket ungefär samtidigt som Alex framförde sin kritik mot den statliga myndigheten. Då menade Fiskeriveret att förmedlingen av deras nyheter och nyhetsbrev fungerade utmärkt. Man tyckte att Newsdesks “on demand”-modell verkade intressant, men valde att fortsätta med sina direktutskick, av ovan nämnda skäl.

Det stora problemet idag är att 1) så få journalister gör som Alex; går ut offentligt och ber företag att sluta spama 2) företagen tror att deras information faller i god jord.

Att tillägga: Svensk Fisk förmedlar dock information även via Newsdesk – on demand – och når via tjänsten mellan 3.000 och 4.000 personer (ej unika) varje månad, som av egen fri vilja visat intresse för deras information.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

3 Responses

  1. Och med det sagt sa du alltså ingenting?

  2. Tråkigt att du mitt inlägg inte gav dig något. Det jag ville få sagt är att häpnadsväckande många företag fortsätter att pusha ut information till mottagare, som inte önskat den, och än värre, har problem med den. Dessvärre är det ytterst få som höjer rösten och säger ifrån, liksom Alex. Underförstått en uppmaning till mottagare att säga ifrån (liknande NIX i reklamvärlden) och till företag att se över sin kommunikation.

  3. Tänk vad många märkliga mail man får på en dag som man skulle kunna vara utan. Men det är klart, ibland kommer det några vettiga också, så det kanske är värt det.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: