Microbloggen – journalisternas nya arbetsverktyg

Nanok Bie. Känns det namnet igen? “Världens första YouTube-korrespondent” som han rubricerades i Metro för snart två år sen, efter att av nämnda tidning fått i uppdrag att rapportera från just YouTube och andra video-sharing-sajter. Nanok Bie som annars gjort sig känd för att ha hållit sig långt framme beträffande tjänsteutveckling för webben, bl a med communityn reload.org 1997.

Jag kan nu sent omsider glädjande konstatera att han också fått en framskjuten roll som krönikör i SJF’s tidning Journalisten. En tidning som dittills och enligt min mening bedrivit en nära nog dammtorr journalistik till få läsares glädje. Men i och med tidningens omgörning och nya skribenter (även andra nykomlingar ska ha cred) så har jag numer viss glädje av mediet.

Senaste i raden av krönikor från Bie har väckt mitt intresse: “Twitter som arbetsverktyg” och “Skapa ordning i arbetslivet – på nätet“. Låt mig få fokusera mig på förstnämnda. Bra, Bie. Äntligen någon på Journalisten som lyfter fram något nytt och fräscht ur journalisternas vardag.

Bie skriver:

“Täcker man teknik, IT, Internet eller något annat elektroniskt är Twitter ofta den snabbaste källan.”

Och utvecklar tesen:

“Det är lätt att avfärda nya former av kommunikation som Twitter med inställningen att det mest är på lek eller bara “sånt som ungdomar håller på med”. Men då har man missat hur några mer seriösa medier (särskilt amerikanska sådana) börjat använda Twitter till allt från att upptäcka nyheter, genomföra intervjuer, kvalitetsgranska och marknadsföra redaktionellt arbete.”
För den oinvigde kan jag berätta att Twitter är en av många många microbloggar som poppat upp senaste tiden. En microblogg är en blandning av blogg och forum. Där användarna oftast är såväl konsumenter som producenter av små inlägg (begränsat antal tecken om ca 150). Man följer de man anser vara intressanta och vice versa. De inlägg som berör och engagerar resulterar i alltifrån en till en lång tråd av kommentarer.

Den vanliga blogsfären har sen ganska länge varit en populär och givande källa för många journalister. Med information direkt från händelsernas centrum. Rå och oförvanskad. Oftast. Nu har de också fått upp ögonen för andra sociala medier som communities, microbloggar, etc.

Bie skriver:
“Man kan också använda Twitter som ett intervjuverktyg mellan två registrerade användare. Det blir en ganska skön, dynamisk och snabb konversation än via vanlig chatt eller e-mail eftersom man är begränsad till 140 tecken per post.”

Men de är inte ensamma – journalisterna – om att utnyttja detta faktum. Media lägger upp RSS-feeds på egna Twitter-konton, för den som vill följa senaste nytt. Kolla exempelvis in Sydsvenskans feed.

Så vad gör kommunikatörerna på företagen? Lägger upp sina feeds på Twitter förstås. Kolla in föregångaren Dell: “Dell on Twitter – Follow us. Dell Offers, News, Blogs, & Community Sites on Twitter“.

“Perhaps you already use Twitter to communicate with your friends, find out about breaking news, and keep up with technology and social media (or even political) leaders. Now you can also get great deals from Dell, stay current with what’s happening at Dell, and connect with other Dell fans and employees through Twitter!”

Var finns din marknad? Och var finns de som har störst inflytand på den? Var finns de som kan tänkas vara intresserade av dig och ditt företag? På Twitter? Jamen, då ska du ju möta deras behov där – också. On demand. Follow us. If you’re interested.

Inte sant, Bie?

PS. Läs också om Dells presskonferens på Twitter. I Neville Hobson blog. DS
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

4 Responses

  1. Bra inspel, tack! Samtidigt undrar jag om Newsdesk bevakar twitter-flödet (och eventuellt andra mikrobloggtjänster). Sen finns ju den nyligen lanserade http://www.bloggy.se/ (som jag själv inte vet mycket om, mer än att den är i beta).

  2. Richard, Newsdesk bevakar varken microbloggar eller andra medier.
    Newsdesk är “bara” en aggregator för (förmedlare av) det innehåll (pressinformation och liknande) som löpande släpps från privat och offentlig sektor, och som är intressant för såväl journalister som för vem som helst egentligen.
    Vår tjänst liknar “sharing-tjänster” som YouTube; fritt för vilket företag som helst att ladda upp sina nyheter; fritt för vem som helst att söka, bevaka, prenumerera osv.
    Däremot är det inte otänkbart att Newsdesk förmedlar innehåll även via microbloggar, såsom en del media gör idag. Vidare kan man tänka sig att Newsdesk adderas microblogginlägget som informationstyp, så att företag kan få sina lifestreams via Newsdesk.

    Personligen använder jag alla microbloggar du nämner i kommentarer. Men har svårt att mäkta med att vara närvarande i alla, utan håller mig till Jaiku. Men släpper inlägg i dem alla synkront via ping.fm.

  3. @dojan: Jag vet, piinsamt. Vet inte hur det kom sig att jag frågade om bevakning. Tror så här i efterskott att det beror på att jag kopplade sammahanget till en aktör i mediebevakningsbranschen.
    Hur som, För egen del håller jag mig till Twitter och gör som du med ping.fm ibland, men Twitku som oftast.
    Adderingen av microbloggar som du nämner låter mycket intressant.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: