Newsdesk kopplar ihop bloggare med 7000 företag

I natt lanserade Newsdesk både “kommentarer” och “Twingly blogstream” på Newsdesk. Det betyder två saker: Dels så kan vem som helst i dag kommentera all den information som publiceras på Newsdsesk. Dels så kommer alla de blogginlägg som länkar till informationen också visas i anslutning till den.

Förmodligen är Newsdesk det första “PR-verktyget” i världen som skapat dessa möjligheter för företag och deras målgrupp (om man bortser från de företag som använder traditionella bloggverktyg som PR-verktyg).

Newsdesk har länge fokuserat sig på att bli bäst på att förmedla pressinformation alla kategorier. Något vi lyckats bra med. Varje dag läser ca 23.000 inflytelserika människor den informtion som publiceras på Newsdesk. Hittills har dock möjligheten för läsaren att återkoppla till källan varit relativt begränsat, och främst skett via mail och telefonkontakt. Med kommentarer och blogstream har Newsdesk tagit ett steg mot att utöka dialogen mellan företaget och dess målgrupp.

Detta innbär två viktiga och värdefulla saker: 1) Både blogstream och kommentarer ger företagen större möjlighet att få ta del av vad läsarna har att säga om den publicerade information, istället för att den bara sprids via andra kanaler, som företagen kanske inte har koll på. 2) Detta öppnar också upp dörren för läsarna så att de känner sig mer välkomna och betydelsefulla, vilket kommer öka deras incitament att referera till och kommentera informtionen från företagen.

Företagen bestämmer naturligtvis själv om de vill ha kommentarer till sin pressinformation eller inte. De kan också välja om de vill godkänna kommentarerna innan de publiceras. Och självklart kan de välja att bli informerade per e-post när de får nya kommentarer.

Företagen kan stänga av blogstream men inte att påverka i övrigt.

Kolla in alla företag (ca 1300) med pressrum på Newsdesk som nu har kommentarer och bloggstream på sina sidor.

Kolla också in några aktuella fall som Google, Stockholm EuroPride 2008, World Internet Institute, Bröstcanserföreningens Riksorganisation (BRO)

Läs ocksa Twinglys blogginlägg. Och artikeln i IDG.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

10 Responses

  1. […] the Twingly-links (see Google Translation). Kristofer Björkman, founder of Newsdesk, have also blogged about it on his own blog (Google […]

  2. […] Det här är coolt. Newsdesk, som publicerar en väldig massa pressmeddelanden, har kopplat in bloggosfären, via Twingly förstås. Newsdesk-grundaren Kristofer Björkman tipsade mig om det i en kommentar till min svenska YouTube-post, och mycket riktigt syns den nu i Twingly-rutan på pressmeddelandet hos Newsdesk. Läs mer hos Twingly och på Newsdesks PR2.0-blogg. […]

  3. […] om mer ingående detaljer på Newsdesk PR 2.0. och […]

  4. […] Bloggat: Twingly, TDH, Kulturbloggen, Media: Newsdesk, Andra bloggar om: Twingly, Newsdesk, Blogga, Bloggosfären, Internet, Media, Samhälle Incoming […]

  5. […] Newsdesk PR 2.0: Kopplar ihop bloggare med 7000 företag Twingly: One step further in corporate communications […]

  6. […] är beslutet att införliva Twingly ett strategiskt mycket klokt val. Den typen av funktionalitet skapar ett värde både för den som […]

  7. […] mer: Newsdesk kopplar ihop bloggare med 7000 företag, andra bloggar om […]

  8. […] Newsdesk kopplar ihop 7000 företag med Twingly. Nu ska man alltså få en blogglänk på företagssajterna när man skriver om och länkar till dem. Onekligen väldigt intressant. Och frågan är hur journalistiken påverkas, när pressmeddelanden i allt högre grad läggs ut direkt hos företagens egna sajter, och blir omskrivna och länkade av bloggosfären. Man kan ju tänka att också tidningarna i högre grad helt enkelt borde länka direkt till pressmeddelanden med en kort kommentar, och istället för att göra rewrites vilket är det vanliga, lägga lite mer krut på att faktiskt ta reda på det som inte står att läsa innantill. Och varför inte med hjälp av alla kunniga och initierade människor som befolkar bloggosfären, vilket nu blir lättare också för journalisterna i och med twinglylänkarna på företagssajterna. Frågan är också hur företagen kommer att hantera de bloggar som är kritiska. Länkarna går ju att moderera. Vi hoppas att företag som får väldigt mycket kritik ändå inser att de tjänar på att låta länkarna till de kritiska bloggarna synas och inse att det är upp till dem själva att förändra sitt erbjudande, skapa bra support etc. för att faktiskt visa att a) man lyssnar på kritiken b) ser den som en tillgång och c) har insett att man idag bara är delägare till sitt varumärke. […]

  9. Bra där! Snyggt jobbat och väldigt rimligt! 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: