Social media newsroom – på egen eller annans webbplats?

Frågan om “social media newsroom” som begrepp och företeelse fortsätter att förbrylla, och ge upphov till diskussion och i viss mån debatt.

I förrgår skrev jag inlägget: “1300 social media newsroom på Newsdesk“, där jag undrade varför Fredrik Wackå i sitt inlägg “6 sociala mediesajter jämförda: Mycket teknik, lite attityd” förbisett de ca 1300 sociala pressrum som företag skapat på Newsdesk.

Jag menar att ett sk “social media newsroom” är alla webbaserade tjänster som 1) skapats av företag och liknande för att skapa goda relationer med sin marknad och 2) som ”nyttjar många av de möjligheter till delning och kommunikation som den sociala webben erbjuder”. Sett ur ett semantiskt perspektiv. Teoretiskt sett, kan detta ligga på Facebook, Flickr, WordPress, Newsdesk, egen domän, eller var som helst, så länge det uppfyller de kriterier som Fredrik nämner och kanske några till.

Jon Lindholm webbstrateg på Configura Sverige AB (innehavare till ett av de sociala news room Fredrik jämfört) replikerade igår i ett eget inlägg på sin blogg:

“Bara för att man lägger upp videos på Youtube skapar man inte ett socialt engagemang hos besökaren, utan det är den sociala attityden som gör det. Det är just den attityden som ofta är det som kan anses som svårt att få fram. Det är också här jag tror kärnan i den sociala webbkommunikationen ligger. Känner besökaren som att den besöker en stel webbplats eller besöker de personerna bakom webbplatsen? Det är dit man måste komma och då pratar jag inte om designen på webbplatsen, utan innehållet.”

“Men, det är nog så att för att koppla den riktiga kontakten med besökaren tror jag ändå att man måsta ha en grund på sin hemmaplan, dvs. man utgår från sin egen webbplats. Troligtvis har du mer än bara nyheter, bilder, videos mm. som du vill att användarna ska ta del av. Naturligtvis ska man släppa taget på materialet och låta användarna ta del av det från olika källor, det är inte så jag menar, men jag tror på att man hela tiden ska veta var grunden finns för informationen finns. Kontentan av detta: använd gärna Newsdesk och andra siter, men ha även materialet på din egen site!”

Jag håller med dig i mångt och mycket, Jon. Jag anser att den egna webbplatsen är central i företagens kommunikation. Och jag tycker att de där ska utnyttja alla sociala funktioner som finns för att på så sätt förädla sin kommunikation.

Men jag håller inte med dig om att företag måste utgå från sin egen webblats för att koppla den riktiga kontakten med besökaren, som du skriver. I takt med tiden så krävs det att företaget tar sig och sitt “innehåll” dit där dess målgrupp finns; lyssnar, lär, bidrar, och skapar kontakter och dialog; på Facebook, Flickr, WordPress, Newsdesk; i alla de sammanhang som upplevs relevanta för företaget.

Alltså – det ena utesluter inte det andra. Vilken som är utgångspunkt och inte; vilken som är viktigast och inte; därom tvista de lärde. Och frågan är om det egenligen spelar någon roll? Vi är väl överens om att det är viktigt för företaget oavsett att ta små steg mot att bli mer sociala, transparenta, autentistiska, för bättre relationer med sin omgivning.

Under resans gång jobbar Newsdesk hårt med att utveckla vår produkt Newsdesk Synk som synkroniserar kommunikationen på Newsdesk med kundens webbplats. Idag har vi enkla lösningar på detta. Och hundratals använder tjänsten. Däremot så har vi ännu inte gjort det möjligt att “plocka med” de flesta av de sociala funktionerna. Men det kommer inom kort.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 Responses

  1. “Under resans gång jobbar Newsdesk hårt med att utveckla vår produkt Newsdesk Synk” Ta fram orderblocket Kristofer, jag köper så fort ni kan leverera!

  2. Det finns många olika sätt att se på sociala medier och det är ju också det som gör fenomenet så intressant! Jag förstår hur du menar. Självklart är det viktiga att man når ut med budskapet och inte hur man gör det. Jag hade nog mycket vår situation (på Configura) i bakhuvudet när jag skrev mitt inlägg. Våra kunder består av helt olika sorters människor med helt olika bakgrunder och med helt olika kopplingar till oss. Jag ändå att, som Fredrik Wackå kommenterade i ditt förra inlägg, att det är det sociala engagemanget som generellt kan bli bättre hos många.

  3. […] mer stärkta av vår egen övertygelse om dess förträfflighet, än vad kunderna kunderna var. Initierade personer i branschen menade t o m att pressrummen på MyNewsdesk inte var sk “socia…, med argumenten att de ska ju ligga på företagens egna sidor, och gjorda i WordPress eller […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: