Stora PR-boken är död – länge leve stora PR-boken

Stora PR-boken är död - länge leve Stora PR-boken

Vad hände egentligen med Peter Karaszi? Enligt LinkedIn så är den fd Prime-konsulten fortfarande “Independent Public Relations and Communications Professional” och numer bosatt i Kapstaden, Hur som helst; googlar men efter honom så kommer han upp som författare till “Stora PR-boken”. Och vad hände egentligen med “Stora PR-boken”. Ingenting. Den är död. Innhållet är liksom boken i mångt och mycket hopplöst gammalt. Och efterföljare har inte gjort sig till känna sen den gavs ut 2004. Men sajten finns kvar. Och där säljs reliken fortfarande för 495 kr ex moms, av Prime PR. Undrar om de känner till detta, eller helt glömt bort sajten. För de lär väl inte ha fått någon beställning de senaste två åren?

På sajten kan man också läsa: “”Stora PR-boken” är skriven av Peter Karaszi … tillsammans med flera av landets PR-experter inom sina respektive områden. Lär dig allt om PR med “Stora PR-boken” – årets “PR-bibel”.”

Det årets PR-bibel. Må hända. Men inte årets.

Däremot fick jag nyss ett intressant erbjudande om en bok från PR News Online:

PR News Online - Digital PR Guidebook“From the industry’s most-trusted PR resource comes the guide that you can’t live without: PR News’ Digital PR Guidebook. This 200+ page book is designed for the communications team at corporations, nonprofits, government organizations and PR firms – worldwide.”

Nu hör jag inte till kategorin bokmalar som anser att boken är den bästa källan till kunskap, inspiration, etc. Men jag läser böcker. Många böcker. Och efter en lite ytligare research så tycker jag att News Digital PR Guidebook kan bidra med något. Frågan om den är värd de ca 400 dollar den kostar?
Chapters in the Digital PR Guidebook:

  • Chapter 1: Research
  • Chapter 2: Internal Digital Communications
  • Chapter 3: Digital Media Relations
  • Chapter 4: Search Engine Marketing & Optimization
  • Chapter 5: Stakeholder Engagement
  • Chapter 6: The Blogosphere
  • Chapter 7: Digital Video
  • Chapter 8: Social Media Networks
  • Chapter 9: Digital Integration
  • Chapter 10: Digital Measurement

Andra bloggar om: , , , , , ,

13 Responses

  1. Stora PR-boken står fortfarande som kurs- eller referenslitteratur på många av landets PR- och informationsutbildningar. I den världen tror jag till och med att den av vissa betraktas som relativt ny! =)

  2. Är det sant, Daniel? Man baxnar. Glömmer aldrig när jag gick på Poppius journalistskola på 90-talet. Skolan låg ca 5 år efter verkligheten. Jobbade samtidigt på DN’s lokaltidningar, där man skrev sina artiklar och layoutade tidningarna på PC:n. Men på Poppius fick vi skriva på skrivmasking, och lära oss att räkna “pinnar” för att på så sätt “sätta” en tidningssida.

  3. He he – det verkar vara en Kristofer Björkman-dag idag; alldeles nyss en inbjudan från dig via LinkedIn och nu denna kommentar. Kul att någon bryr sig om mig efter mig flytt 🙂 Jag kan då upplysa eventuella intresserade att jag har flyttat till Kapstaden men fortfarande arbetar som PR-konsult för svenska företag (distansarbete, funkar utmärkt!). Och att jag tillbringar somrarna på Prime PR i Stockholm.

    Låt mig trösta de som törstar efter ny svensk litteratur om PR att jag arbetar på ett nytt verk som kommer att heta “Sveriges bästa PR” (blygsam som vanligt:-). Utkommer i vår. Landets bästa marknads-PR-case, pedagogiskt presenterade.

    Beträffande “Stora PR-boken” kan jag informera herrarna om att den visst betraktas som relativt ny! Den är “bara” fyra år gammal och fortfarande populär på utbildningsanstalter o likn. (Kolla övriga titlar och se hur gamla de är!) Dylika fackböcker har lång livslängd, min tidigare “Använd Media” levde i 10 år. Och jo, vi har fortfarande många beställningar på “Stora PR-boken” – i år fler än förra året, faktiskt!

    För övrigt kan jag meddela att jag såg två valar igår.

  4. Där är han ju!!! Hej Peter, Som vi saknat dig. Hoppas du inte blev illa berörd av min något skeptiska inställning till ditt PR-verk. Vad jag nu hör gör mig glad. Ny färsk litteratur. Mycket välkommet!!

  5. En sak till, Peter. Jag tar tillbaka alla osanningar; allt om inga beställningar, etc. Då du nu givit oss en annan bild. Men jag hävdar fortfarande att boken idag känns en aning mossig.

  6. Nejdå, jag tar inte alls illa upp. Åsikter är alltid kul och jag har hört värre (men lyckligtvis även bättre) saker om mina böcker. Och så fick jag ju chansen att marknadsföra nya boken – du är faktiskt den första utomstående (i branschen) som jag berättar det för!

    Det är en konst att göra fackböcker tidlösa utan att de blir menlösa. Jag försöker alltid att eliminera temporära fenomen och exempel ur böckerna (ofta politiska, som har kort livslängd). Och jag är nog själv en aning förvånad över hur populära böckerna är även efter flera år. Men idealet är självfallet att uppdatera böckerna varje eller vartannat år och ge ut nya upplagor. Detta är dock inte görligt med smal litteratur på en liten marknad.

  7. Ok. Mycket positivt. Då vill jag få två saker av dig:
    1) Ett erbjudande om att bidra i “Sveriges bästa PR”
    2) Få lite inside information, så ska jag per omgående slänga upp ett inlägg om dina nya upptåg. Maila mig.

  8. 400 dollar är väl inga pengar i din värld?

  9. Nu var jag så pass nyfiken att jag läste kommentarerna denna gång, men det kan nog vara på sin plats att uppdatera huvudinlägget med den information som Peter ger. Otroligt kul att det är en ny bok på gång!

  10. Tack för kommentar, Mikael. Jovisst. Men jag fick lite inside information per e-post av Peter, så jag tänkte skriva ett nytt inlägg om den nya boken. Håll ut.

  11. Peder, i min värld är 400 dollar sjukt j-a massa pengar för lite pappersmassa 😉

  12. […] Posted on November 10, 2008 by dojan I ett nyligen publicerat inlägg -”Stora PR-boken är död – länge leve Stora PR-boken“, raljerade jag en smula över dess inaktualitet. Och undrade samtidigt var Peter Karaszi, […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: