Vem ska man tro på? När alla luras?

För några dagar sen lanserades Apple Macbook Wheel. En lap top där tangentbordet har ersatts av ett touch wheel av den typ som finns på deras iPods, fast oerhört mer avancerad. Trodde ni, ja. Trodde jag, ja.

Jag fick länken till en video från en kompis. “Men va f…” tänkte jag. “Nu har Apple gjort det igen. Men…wheel…?” För några sekunder så svalde jag historien med hull och hår. Sen började jag ana ugglor i mossen. “Nej, …jag borde ha hört det. Eller?” Så blev jag osäker. “Macbook Wheel…” Nej, det kan ju inte fungera. Eller?”

Jag kollade på nyhetssändningen, varifrån jag blivit varse lanseringen. Jovisst, väldigt amerikanskt klichéartad, men så är ju amerikanarna. Sen såg jag det: “The Onion“! Källan till videon var “the Onion” ett poulärt fejk och sensations media. Allt blev plötsligt klart som korvspad. Men jag kunde inte låta bli att gräma mig över att jag ändå lät mig luras i flera minuter. Sen gick det upp för mig, att hur många gånger har jag låtit mig luras, utan att någonsin ha upptäckt luret? Att jag än idag går och tror att det faktiskt var en råtta i pizzan? Min världsbild kanske är skev som ett gammalt cykelhjul?

Nu råkade jag känna till att “the Onion” är ett fejk media, med syfte att underhålla. Men om jag nu inte hade känt till det? Hade jag då fortfarande trott att Apple lanserat Macbook Wheel? Möjligt. Kanske troligt.

Med nya ögon granskade jag “the Onion” och inte någonstans kunde jag faktiskt finna att det rörde sig om ett fejk media. Inga explicita uttalanden om att “tro inte på det ni läser”. Så här beskriver de sig själva:

“The Onion is a national publication and website that offers award-winning news and views that readers can’t get anywhere else. Every week, our attention grabbing headlines and photojournalism paint a unique picture of the world.

More than 3 million people read The Onion each week, online and in print in select cities, making it by far the most popular news organization in its class. A million more listen to Onion Radio News coast to coast. In 2007, The Onion launched Onion News Network, its 24-hour video news network.”

Jag kollade i Wikipedia:

The Onion is an Americanfake news” organization. It publishes satirical articles reporting on international, national, and local news through an entertainment newspaper and website known as The A.V. Club. It claims a national print circulation of 690,000[2] and says 61 percent of its web site readers are between 18 and 44 years old.[2]

The Onion‘s articles comment on current events, both real and imagined. It parodies traditional newspaper features, such as editorials, man-on-the-street interviews, and stock quotes, as well as traditional newspaper layout and AP-style editorial voice. Much of its humor depends on presenting everyday events as newsworthy items, and by playing on commonly used phrases, as in the headline “Drugs Win Drug War.””

Sen googlade jag, även bland bloggar, och överallt fann jag uttalanden och kommentarer som inte entydigt deklarerade att detta är fejk. Visst – många verkade ha genomskådat det, men långt ifrån alla. Och få var öppna med det. Mystik.Underhållning. “Ripley belive it or not.”

Frågan är hur många som gjorde som jag? Och gör som jag? Hur många har redan nu ringt sin Apple-butik för att få lite information om deras tangentlösa dator?

Vem ska man tro på? När alla luras?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 Responses

  1. Alla har en agenda på nätet, det kan man lungt utgå ifrån.

    Trovärdighet är en av de största bristvarororna på nätet. Därför är varumärke superviktigt på webben.

  2. Den stora frågan är – skulle du ha velat ha en?

  3. Jag tycker att det finns (till att börja med) två saker som ger något som det här trovärdighet och gör att man börjar fundera en aning;

    1. Kvalité på rykte. Macbook Wheel inslaget är ju riktigt välgjort, vilket gör att man blir osäker på hur “sant” det är, oavsett om man känner till the Onion eller inte.
    2. Kvalitén på tjänst/produkten. Är det tillräckligt troligt att t.ex. Apple skulle släppa en Macbook Wheel? Ja, kanske.. fast ändå inte.

    Jag tycker (som apple-fantast) att inslaget är humor i sin allra högsta klass. 🙂

  4. Christian, jag håller med; det är viktigare än någonsin att bygga in trovärdighet i varumärket; annars kommer ingen tro dig vare sig det är sant eller osant.
    Robert, i ärlighetens namn så är jag fortfarande inte helt säker på om Apple har lanserat en Wheel-dator eller inte. Har egentligen bara utgått från att det inte är sant. Scary.

  5. Jag vet inte om du uppfattade att den efterkommande nyheten var om en sudoku-mördare…De är VÄLDIGT ovanliga….skratt…jag frågar mig fortfarande hur en sudokumördare går tillväga..

  6. Humor på hög nivå som sagt… men sant, nja, jag tar ju inte Grönköpings veckoblad eller Public Services söndagssändningar på allvar heller.

  7. […] Ah! Det här är bara underbart. På gränsen mellan galet, idiotiskt, genialt, märkligt och med en förmåga att få oss att reagera. Microsoft har verkligen lyckats få oss att bli osäkra på hur seriöst det här är, ungefär i samma stil som den fejkade filmen om Macbook Wheel som jag tog upp förra veckan och som Newsdesk PR 2.0 skrivit intressant om. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: