Ny svensk mikroblogg – ditt nya PR-verktyg?

Idag lanserades officiellt den nya svenska microbloggen – Bloggy. Själv har jag mycket sparsamt använt beta-versionen sen  länge. Och vad jag kan se av tjänsten så är det fortfarande en Beta. Men enligt grundaren, Jonas Lejon, och det pressmeddelande som nyss släpptes så står det: “I dag startar Bloggy – Sveriges första renodlade mikrobloggtjänst” och “Bloggy är den första svenska mikrobloggtjänsten av sitt slag i Sverige”.

Bloggy - ditt nya pr-verktyg?

Vad som exakt menas med “renodlade mikrobloggtjänst” framgår inte riktigt av pressmeddelandet. Och jag förstår heller inte riktigt “…första svenska mikrobloggen av sitt slag…”. Tycker förklaringen som svar på detta påstående inte håller fullt ut: “Utvecklingen av Bloggy har skett i nära samarbete med de tusentals användare som använt tjänsten under uppbyggnadsfasen.” Personligen så tycker jag tjänsten är lik Twitter. Även om utbudet av funktioner skiljer sig markant. Twitter verkar även mer mån om att förhindra spam?

Hur som helst – respekt – jag misstänker att Jonas försöker hitta en position på marknaden. Och jag önskar honom och Bloggy all lycka till. För jag älskar mikrobloggen som tjänst, och tycker det är mycket positivt att en svensk version tampas sin amerikanska storebror.

Till syvendes och sist handlar det om att locka användare för användare lockar användare. Och en mikroblogg utan användare har inget exsistensberättigande.

Vad ska man ha en mikroblogg till, undrar du kanske? Jonas skriver:

“…att mikroblogga är egentligen för vem som helst. Du kan använda tjänsten för att ha koll på vad dina vänner har för sig, för att få snabb hjälp inom ett visst ämne eller för att bara träffa nya människor utan att spendera timmar framför datorn. Med Bloggy kan du även koppla samman andra sociala tjänster som till exempel bloggar eller Facebook – och direkt kommentera uppdateringar från dessa tjänster. Det finns även möjlighet att, förutom text, dela med dig av bilder, filer och filmsnuttar från exempelvis YouTube. Bloggy är alltså en sammanfattande och kompletterande tjänst – du behöver inte lämna något av dina övriga sociala verktyg. Tvärtom binder du ihop dem med Bloggy.”

Check! Men jag vill ta tillfället i akt och sätta mikrobloggen även i ett PR-perspektiv: mikrobloggen kan bli ett suveränt PR-verktyg. Alltså ett perfekt sätt för dig att skapa goda relationer med din marknad.

Kolla bara på Dell:

“Less altruistically, some businesses have discovered that Twitter is an effective way of communicating with consumers. Dell (NASDAQ: DELL) says Twitter has produced $1 million in revenue over the past year and a half through sale alerts. People who sign up to follow Dell on Twitter receive messages when discounted products are available the company’s Home Outlet Store. They can click over to purchase the product or forward the information to others.”

Och Röda Korset:

“We’re using Twitter to get info out to the public and the media,” said Claire Sale, an interactive media specialist with the Red Cross. “Twitter offers a single stream of information, and it’s been most successful in disaster response, like the recent wildfires in California.

“I think people like to follow breaking news on Twitter because it’s so instantaneous,” Sale added. “And it’s self-correcting. You might check a blog or an RSS feed once a day, but people tend to follow Twitter constantly.” The Red Cross has 3,000+ “followers,” people who have signed on to view their tweets.”

Så skynda och signa upp på Twitter, Bloggy, och ev andra mikrobloggar som Jaiku, m fl. Det kan bli ditt smartaste schack-drag under 2009.

Glöm inte att du som jobbar med Newsdesk mycket enkelt kan se till att dina nyheter, bilder, etc automatiskt förmedlas via dessa mikrobloggar som RSS (Twitter undantagen).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 Responses

  1. […] Ny svensk mikroblogg – ditt nya PR-verktyg – Newsdesk PR 2.0 […]

  2. […] Newsdesk PR 2.0: Ny svensk mikroblogg – ditt nya PR-verktyg? […]

  3. […] göra stor nytta för varumärket, företagets marknadsföring och vara ett mycket effektivt PR-verktyg. Mikrobloggen kan även användas för intern kommunikation för att skapa lojalitet och […]

  4. […] av mikrobloggar att se internets ljus. Vill du läsa mer om Bloggy kan du klicka här, här och här. Vill du veta hur du med Photoshop utökar din profilering på t.ex. Twitter kan du fortsätta […]

  5. […] av mikrobloggar att se internets ljus. Vill du läsa mer om Bloggy kan du klicka här, här och här. Vill du veta hur du med Photoshop utökar din profilering på t.ex. Twitter kan du fortsätta […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: