Prestationsbaserad journalistik – och vice versa…

För ett par år sen läste jag artikeln: “This Boring Headline Is Written for Google” och kände att journalistiken eller snarare journalisterna nu har tagit klivit in i en ny och märklig era; räcker det inte längre med att de sätter intresseväckande rubriker, och läsvärda artiklar? Måste de också driva trafik till dem genom att optimera texterna för sökmotorerna (google)?

Javisst, trenden spred sig, åtminstone i USA, och sk “redaktionell optimering för sökmotorer” blev om inte praxis, så åtminstone inte helt ovanligt.

Inte nog med det; från initierad källa inom Google har jag förstått att en hel del journalister “over there” även fått löpa hela linan ut genom att också marknadsföra sina alster med hjälp av Adwords. Ex: Har journalisten skrivit en artikel i stil med “Chamagnen slut – priserna upp 2000%” så köper de ord “champagne” etc (om möjligt) för att driva trafik till artikeln. Smart. Men är detta verkligen en uppgift för journalisterna?

Idag läste jag något som påminde om detta. Fast tvärtom. I Journalisten skriver Pär Jansson: “Forskare får betalt om de citeras i medier“. Av artikeln ifråga framgår det att “Forskare vid Aalborgs universitet i Danmark får extra tillskott i lönekuvertet” om de citeras i medier.

Uppgifterna är hämtade från Radio Danmark, som menar att “det kan röra sig om upp till 60 000 danska kronor extra i lön för dem som flitigast förekommer i medier”. Om detta stämmer så kan jag inte tolka det på annat sätt än att forskarna har fått i uppdrag att själva marknadsföra sin forskning med PR. Smart. Men är detta verkligen en uppgift för forskarna?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: