Eniros katalog-ekvation obegriplig

Är det någon som får ihop Eniros katalog-ekvation?

För det första så håller jag med miljövännerna om det förkastliga i att köra ut drygt fem miljoner tunga papperskataloger över hela Sverige.
För det andra så känns “företaget” närmast absurt när det sker till hushåll som inte verkar vilja ha katalogerna?

Vore det inte bättre att de som faktiskt vill ha katalogerna beställer dem än tvärtom, undrar Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen, i en artikel i dagens DN?
Nej, det är varken “…bättre för miljön eller ekonomiskt försvarbart för vår egen del”, säger Katarina Lind, produktchef för Eniros Gula sidorna.

Det är klart att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart för Eniro att jobba med en sk “opt-in”-lösning. Det skulle vara som att distribuera gratistidningar bara till dem som beställt dem. Få skulle beställa dem och affärsmodellen, som bygger på räckvidd och annonser, skulle helt sättas ur spel.

Efter idel påtryckningar så har Eniro dock gjort det möjligt att avsäga sig katalogen på deras hemsida. Exakt hur många som har utnyttjat möjligheten är det ingen som vet, då Eniro vägrar att offentliggöra uppgiften, men årets upplaga sägs ha sjunkit endast med 100.000 ex.

Katarina Lind är nöjd, och hänvisar till en undersökning som visar att hälften av hushållen faktiskt använder telefonkatalogen regelbundet. Exakt hur den undersökningen har gått till är ovisst, men något säger mig att siffrorna skulle se annorlunda ut om SCB gjorde den.

Nåväl, ponera att undersökningen stämmer. Jag får i alla fall inte ihop katalog-ekvationen. Eftersom det bara finns drygt fyra miljoner hushåll i Sverige, skulle det innebära att “bara” två miljoner använder katalogen regelbundet. Hur kommer det sig då att Eniro trycker fem miljoner ex för att distribueras i Sverige? Företagen kanske också ska ha varsitt ex? Mig veterligen finns det knappt 300.000 företag i Sverige. Plocka på myndigheter, föreningar, klubbar och organisationer så kanske man kommer upp i 500.000. Var hamnar resten av de miljontals katalogerna?

Jag kan bara dra slutsatsen att de hamnar utanför dörren till de hushåll och liknande som varken använder eller vill ha katalogen ifråga. Och att bygga sin affär på att skicka ut kataloger till folk som inte vill ha den, känns oerhört tveksamt.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 Responses

  1. Jag hänger inte heller med på matematiken. Vilka är de annonsörer som vill ha och betalar för att få sätta sitt namn på en sida som ingen läser eller ser?

    Kan bara buga mig ödmjukt inför de försäljare som lyckas sälja in dem..

  2. …fast Eniros driftiga och påhittiga försäljare har på kuppen gjort Eniros kunder skitförbannade på företaget. Kan inte vara så bra för affärerna på lite längre sikt…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: