HD.se satsar på interaktivitet med läsarna

Sören Karlsson har strategin klar för HD.se 2009. Tidningssajten kommer lägga allt fokus på “höjd teknisk stabilitet, fler lokala nyheter ännu snabbare och förbättrad interaktivitet med våra besökare“.
Sören skriver i sin blogg: “Vi vet att hd.se i första hand används för uppdatering – har det hänt något? – och som ett jättestort arkiv som våra besökare hittar in till via Google. Lägg till det interaktiviteten och du har i princip hd.se:s uppdragsbeskrivning.”

Bravo! Strategin känns helt rätt. Ett gammelmedia som redan är på hugget, har alltså ännu högre ambitioner 🙂

Får jag då å det ödmjukaste våga mig på ett tips? Väl medveten om att jag nu slår in en öppen dörr.

Om jag vore i dina kläder, Sören, så skulle jag försöka kombinera satsningen på lokala nyheter med läsargenererat innehåll, där läsarna ges möjlighet att publicera sina iaktagelser direkt på HD.se; och där själv delta i den ev diskussionen och/eller utvecklingen av iaktagelserna ifråga tillsammans med övriga läsare.  Konceptet är, som du vet, relativt beprövat, och resulterar i kraftigt ökad trafik och ökat engagemang, och därmed nöjdare och lojalare läsare. Kanske finns det en massa politik som står ivägen för en satsning enligt ovan, men en sträva vore på sin plats.

För du skriver ju att HD.se kommer satsa “ännu hårdare på olyckor och brott, sporthändelser och andra snabba lokala nyheter”och att man “vill, kan och ska vara bäst på snabba lokala nyheter”.

Istället för att skapa möjligheter för era läsare att direkt medverka på HD.se, ber tidningen idag dem om att tipsa: “Har du något du vill tipsa oss om? Har du bilder från olyckan, såg du rånet eller har du något som du tycker att vi bör veta?” Tipsen och det läsargenererade innehållet samlas idag in via post och telefon vilket med största sannolikhet tar udden av det mesta ovan:

“Vill du dela med dig av en händelse i ditt liv eller en historia du hört? Skriv ett läsarbrev, bifoga en eventuell bild, och skicka in till oss:
e-post: lasarforum@hd.se
Vanligt brev: Helsingborgs Dagblad, redaktionen 251 83 Helsingborg.
Skriv kort och bifoga namn, adress och telefonnummer.”

“Vi på HD och hd.se vill ha dina tips, bilder och filmer. Enklast gör du det genom att ringa oss på:
020-100180
eller mejla på:
tipsa@hd.se”

Nej, ni varken kan eller ska bli något Youtube eller Flickr, men ni utnyttja samma tänk för att skapa fler, engagerade och lojala besökare.

Om jag fick se dig skapa dess förutsättningar under 2009 så skulle mina redan skyhöga förväntningar på dig och HD.se överträffas.

En sak till; som du vet så satsar företag, myndigheter, organisationer, föreningar, klubbar, m fl flera miljarder kronor på att ta fram information alla kategorier för att skapa goda relationer med sin marknad. Konventionellt kallas detta för pressinformation, men jag kallar det hellre CGC (Companies Generated Content), d v s företagens motsvarighet till UGC  (User Generated Content). På samma sätt som ni har för avsikt att utnyttja UGC, borde HD.se överväga utnyttja CGC.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 Responses

  1. Tack för tipsen! Det där med lokala sajter där medborgarna själva producerar materialet känns helt rätt och om det går som jag vill kan du vänta dig ett initiativ där under året från vår sida.

    Övriga bitar pratar jag gärna med dig om vid tillfälle. Skicka ett mejl så kontaktar jag dig när jag är tillbaka på redaktionen!

  2. Jag förväntar mig stordåd. Och ni kommer säkert att överträffa mina förväntningar.

  3. […] Från Helsingborg får vi friska tankar om framtiden. Det är Sören Karlsson som listar de innovationer som är planerade under året och ber läsarna om feedback. Kristofer Björkman på Newsdesk kommenterar här. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: