Ny rapport: Journalister ointresserade av sociala medier

För en dryg månad sen släppte The George Washington University i samarbete med Cision (USA) en rapport på temat: “How the Press Uses and Values Public Relations and Other Media Resources”.

I slutet av förra året skickade man ut 12 frågor till 12.337 journalister i USA, varav 745 av dem svarade på alla frågor (svarsfrekvens 6%).

Syftet med undersökningen var bl a att försöka förstå hur journalister använder och värderar olika källor i sitt arbete.

Här några slutsatser som sticker ut:

Websajter generellt sett är den i särklass populäraste källan. 93% använder den “hela tiden” (minst en gång per dag). Till skillnad från bloggar och sociala nätverk, som bara 23% resp 8% använder hela tiden.

journalister ointresserade av sociala medier

Tvärtom så menar 50% av journalisterna ifråga att de aldrig använder sociala nätverk – och 21% att de aldrig använder bloggar – som källa i sitt arbete.

Journalister ointresserade av sociala medier

Då är tips från PR-kommunikatörer betydligt populärare: 38% av journalisterna menar att de alltid använder denna källa och bara 6% att de aldrig använder denna källa.

Hur viktig olika källor är på en skala 1-5 (oviktig till mycket viktig), så får websajter generellt sett 4,58, tips från PR-kommunikatörer (pressmeddelanden) 3,88, medan bloggar bara får 3,19 och sociala nätverk bara 2,19 d v s tämligen oviktiga.

journalister ointresserade av sociala medier

Men när det kommer till att gälla tips från PR-kommunikatörer så får alla följande påståenden 4+ (mycket viktigt) på samma skala som ovan. MEN tipsen ska:

  • vara mer relevanta; överensstämma mer med mina intressan.
  • vara mindre säljande
  • innehålla mervärden för min målgrupp
  • större nyhets- och/eller informationsvärde
  • innehålla svaren på frågorna: vad, vem, var, när, varför, hur?

journalister ointresserade av sociala medier

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

4 Responses

  1. Hmm, intressant, men jag tror felkällorna i den här undersökningen är stora.

    För det första är svarsfrekvensen väldigt låg.

    För det andra undrar jag om journalisterna ens förstår frågorna. Hur många kan skilja en blogg från en nyhetssajt? Och om man får info från en pr-konsult via något socialt nätverk eller någon blogg, svarar man då att källan är “pr-konsult” eller “sociala medier”? Med tanke på hur låg kunskapen om sociala medier fortfarande är bland folk i gemen, så är risken väldigt stor att de svarande inte ens reflekterat över att de varit i kontakt med sociala medier.

    Svarsalternativen är inte heller uteslutande. En källa kan ju vara både en podcast, en blogg och en website. Och en trade journal.

    Min slutsats är snarare att folk fortfarande inte förstår vad man ska ha soc medier till.

  2. Mikael, Jag håller helt och fullt med dig. Och hade jag inte varit så förbannat trött när jag skrev inlägget så hade jag även avslutat med att kommentera undersökning ungefär som du nu gör. Tack för det.
    MEN… vi har själva gjort en liknande undersökning av journalister och deras arbetet och där vi fick våra farhågor bekräftade; journalister i allmänhet är mycket traditionella; de har i begränsad omfattning förstått vikten och kraften i sociala medier/nätverk som källa.
    Detsamma gäller för PR-kommunikatörer i allmänhet; de ser fortfarande föga värde i att arbeta med bloggare och andra som är aktiva i sociala nätverk.
    Vi får vatten på vår kvarn av Hans Kullins undersökning, som Ola på Dagens Media skrev om nyss. Läser man dessutom kommentarerna till artikeln, så verkar bloggens värde vara ännu mindre som källa till information.
    Om jag ska raljera en smula, så verkar det som om de enda som gillar bloggarna som källa, är bloggarna själva 😉

  3. […] är ointresserade av sociala medier.” Björkman frotterar sig i intressant statistik och […]

  4. Orsaken är antingen rädsla från medbrogare journalister eller för lite tid att söka inom sociala medier. Jag tror på den andra orsak.
    Journalister idag måste producera mer nyheter så de föredrar email pitcher än söker på dig själv genom mässor av information på sociala medier.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: