Brist på kunskap största hindret för adoption av social media i kommunikationen. Men brist på erfarenhet inget hinder.

MarketingSherpa är det Boston-baserade research-företaget som har till uppgift att ledsaga kommunikatörer i ett allt snårigare medielandskap. Senaste undersökningarna var intressant i sig, och kombinationen av  svar stundtals ganska dråpliga.

För drygt två månader sen, närmare bestämt den 3 februari, skrev dem om “Lack of Knowledge Seen as Most Significant Barrier to Social Media Adoption“, som rubriken antyder handlar om att det största hindret till att adoptera social media i sin kommunikativa strategi är brist på kunskap. 46% av respondenterna ansåg det.

brist på kunskap största hindret för att adoptera social media i kommunikationen

Fråga: Which Factors Have Presented the Most Significant Barriers to Social Media Adoption for Your Organization or Client?

För en vecka sen kom en artikel om undersökningen, med rubriken “Majority of Marketers Believe No Experience is Needed to be a Social Media Expert“.

Brist på erfarenhet inget hinder för att adoptera social media i kommunikationen

Fråga: How Knowledgeable Are Marketers With No Social Media Experience?

I denna anser 67% av de som helt saknar efarenhet av att jobba med social media, att de har nog med kunskap för att göra det.

Självklart tycker SherpaMarketing att detta är högst olyckligt både för respondenternas och sin egen skull. Av skälet 1) att respondenterna förmodligen kommer att kasta massa tid och kraft i sjön när det handlöst kastar sig in i något de inte behärskar och 2) att de inte kommer få några kunder, eftersom de själva tjänar pengar på att vägleda företagen, som jag nämde ovan.

Beträffande förstnämnda skälet så är jag benägen att hålla med. Jag har sett alltför många exempel på företag som besinningslöst skjutit in sin information i sociala nätverk i sann push-anda, utan att ha förstått att systemen främst bygger på konversation. Därmed inte sagt att det är fel att prova sig fram. Beträffande sistnämnda så känns det skälet mindre hedersvärt. Men tilläggas bör att alla sk “guider”; konsulter och liknande, inte har så mycket bättre koll än företaget som har för avsigt att ge konsultativa råd.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 Responses

  1. […] Brist på kunskap största hindret för adoption av social media i kommunikationen. Men brist på er… […]

  2. Orsaken är solklart. Jag själv funderat om igår när gratulerade min mamma för hennes födelsdag i Facebook. Jag tyckte hon är för gammal att använda Facebook. Efter en lite stund på minnade jag att 50-65 gammal är mest växade i Facebook. Jag tycker att de analytiker i undersökningen fortfarande tycker som tyckte jag (för en lite stund).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: