Trenden allt starkare: Låt kunderna göra jobbet

Trenden är tydlig: Allt fler företag bjuder in sina kunder, användare, läsare, besökare, intressenter, etc, till att vara med att bygga upp deras verksamhet på olika sätt och i olika omfattning.

Mediaföretag är ett exempel på företag som i allt större utsträckning bjuder in sin publik till att bidra med sig själv och sitt innehåll för att bygga deras media. User Generated Content (UGC) eller det vi på svenska kallar “användarkapat innehåll” är inget nytt. Det har funnits länge. Men omfattningen av det har exploderat. Incitamenten för avnändarna att skapa innehållet är sällan direkt kopplat till kommersiella intressen. Enligt Seth Godin är drivkraften: “Who likes me? Is everything okay? How can I become more popular? What’s new? I’m bored, let’s make some noise.” Kanske ska man ta det med en nypa salt med, men visst ligger det mycket i det. Den franska filosofen René Descartes filosofiska sats Cogito, ergo sum – “Jag tänker, alltså finns jag” – håller än. Men kanske måste revideras till “jag skriver, alltså finns jag”. Tidningshusen utnyttjar det. TV gör det. Radio gör det. Var och en på sitt sätt. Så till den milda grad att deras anställda får allt svårare att konkurrera med dessa medborgarjournalister och medborgarartister, framförallt i pris, men i viss mån även i “kvalitet”, och tvingas därför att kasta in handduken.

Trenden sprider sig. För några månader sen lanserade Nokia en beta av sitt social media newsroom i Sverige. Wenderfalck och Newsdesk bidrog var och en på sitt sätt. Det kanske mest intressanta med nyhetsummet ifråga vara just det faktum att Nokia fokuserat sig på att bjuda in sina kunder tillika användare att bidra med information, iform av bilder, videor, inlägg, etc. Merparten av Nokias informationen i Nokias nyhetsrum står således deras målgrupp för.

Nyss kunde vi konstatera att mobiloperatören Tre påbörjat en rekryteringskampanj, där deras kunder ska få avgöra vem som ska få börja jobba på deras kundtjänst.  IT24 skriver att “Anställningsintervjuerna har filmats och under två veckor får mobilkunderna avgöra vilka som går vidare till den slutgiltiga urvalsprocessen.”

För en dryg månad sen läste jag både Text100’s blog, som i sin tur fått inspiration av Jesper Åström, som skrivit om “Collaborative brand building.”

Låt kunderna göra jobbet

Text100 skriver:

“Det hela gick ut på att företagen måste göra det möjligt för användarna att själva utveckla ett företags varumärke genom att ge dem rätt verktyg. Genom de sociala mediernas inträde så äger inte längre företagen sina egna varumärken, det gör istället användarna, som pratar med andra om varumärkena på nätet. Företagen måste anpassa sig och möjliggöra en utveckling av varumärket tillsammans med användarna.”

Och jämför med en mycket besläktad trend inom webutveckling; det öppna API:et, som gör det möjligt för andra att bygga sina webtjänster mot/av andra webtjänster.

“Organisationer som vill utveckla sina varumärken i en viss riktning måste idag tänka på samma sätt. Företagets “varumärkes-API” måste öppnas upp för att kunna utvecklas på ett bra sätt i det nya sociala medielandskapet. Många företag har redan delvis förlorat kontrollen över sina varumärken genom de sociala mediernas intåg. För att fortsätta den tekniska analogin så kan nu företagen välja mellan att öppna varumärkets API för användarna eller att användarna skapar egna “piratversioner” av varumärket som företaget ofta inte vill förknippas med.”

Oavsett vilken verksamhet du bedriver, så har du sannolikt mycket att vinna på att bjuda in din målgrupp till att vara med att bygga din verksamhet. Om inte annat så blir du trendig 😉

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 Responses

  1. […] Trenden allt starkare: Låt kunderna göra jobbet […]

  2. […] Trenden allt starkare: Låt kunderna göra jobbet […]

  3. Getsatisfaction, UserVoice och vår svenska Kundo är ju också en form av användarmedverkan, för att bygga varumärke men kanske mer spännande: Bygga produkterna. På Kundo resonerar vi mycket kring att använda denna typ av system inte bara för feedback utan konkret produkt- och tjänsteutveckling. Vågar vi kalla det Customer Sourcing? 🙂

  4. Absolut, Björn. Allt hänger ihop. Marketing is conversations. Sales is conversations. Product development is conversations. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: