Är media bara dåliga på att optimera sina tjänster för sökmotorer eller vill de inte?

Heather Dougherty, ansvarig för Research på Hitwise, menar att kategorin “media & news” bara får 21% av sin trafik från sökmotorer, vilket ger den tredje sämsta placeringen i hennes studie. Att jämföra med exempelvis “health & medical” som får 46% av trafiken från sökmotorer.

Är media bara dåliga på att optimera sina tjänster för sökmotorer eller vill de inte?

Jag har lite svårt att begripa innebörden och omfattningen av hennes indelning av kategorier, men jag tycker ändå att det ger en signal på att medier verkar vara usla på SEO. Eller är det så illa att de faktiskt inte vill få trafik från sökmotorerna? Vi har ju förstått att många media ogillat att Google news tjänar pengar på fragment av deras redaktionella alster. Och nu även Google bildsök. Men har det verkligen gått så långt att de även nobbar trafiken från Googles websök?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

18 Responses

  1. Procent är en trickig sak.

    Att en låg andel kommer via sökmotorer, behöver inte betyda att media är dåliga på att få trafik den vägen. Skillnaden är nog snarare den att media är betydligt mer framgångsrika än de andra branscherna på att få besök på andra sätt – genom att folk kommer dit direkt.

    Utan att ha några hårda siffror att luta mig mot skulle jag vilja påstå att media tvärtom ofta placerar sig högt hos t.ex. Google.

    • Du menar att media generellt sett har så oerhört mycket mer trafik än de andra kategorierna? Så att deras relativt låga andel ändå är mer trafik från sökmotorerna än övriga kategorier?
      Där har du en poäng, Tommy. Visst kan det vara så. Och jag håller med dig om att det verkar vara som så att media är duktiga på att generera direkttrafik. Men jag tror ändå att de kan, om de vill, ganska enkelt få upp andelen till 30-40% om de lägger manken till. Med förbehåll för jag inte på något sätt är någon SEO-expert.

  2. Jag tycker att där finns stor skilnad mellan olika medier inom kategorin “media”, samma som där finns stor skilnad inom kategorin “utbilding”.

  3. Med stor säkerhet är det så, Omer. Och som jag säger, “Jag har lite svårt att begripa innebörden och omfattningen av hennes indelning av kategorier”.

  4. Jag tror Tommy har väldigt rätt här. Mediesajter karakteriseras ofta av en väldigt stor andel direkt trafik där besökare surfar in direkt (ofta bara för en översikt) flera gånger per dag.

    Sedan tror jag samma sajter av den och flera andra anledningar varit långsammare än exempelvis e-handeln när det gäller att förstå vikten av SEO, men det kan å andra sidan ha kompenserats av andra faktorer, så som tunga domännamn och stort förtroende hos sökmotorerna.

  5. Håller med er, Björn och Tommy. Men tror ni inte också att medierna kan bli mycket bättre?
    Jag har fått indikationer på att man just lutat sig tillbaka mot att man traditionellt sett är väldigt bra på att generera direkt trafik. Men är rätt säker på att de måste ut och möta sin målgrupp den där den finns och söker. Inte minst på Google. Men enligt Tommy så är de duktiga på det, men inte i proportion till summan av all trafik.

  6. Vänta lite nu.. Är inte http://www.jaguarmedia.se/index_clean.php?nd_view=view_pressrelease&nd_ukey=30620d8157cafa4453cc40a9309e2a3f&nd_id=294430 en Newsdesk-kund? Och är inte den URLen javascript-beroende? Eller har jag missat nåt? Vad får Jaguar ut av att ha sina nyheter på det sättet, SEO-mässigt alltså?

  7. Hej Anton, jo, Jaguar är en Newsdeks kund. Och det är riktigt att de skapat jaguarmedia.se med utgångspunkt från Newsdesks sk Sync-tjänst, vilket gör det möjligt för dem att få all den information de publicerar via Newsdesk synkront publicerat på sin egen webbplats.

    Dock kan de välja att göra detta på olika sätt. De kan använda sig av javascript, vilket är förkastligt ur ett SEO-perspektiv. Men de kan också använda sig av vår webservice-lösning med tydlig XML-struktur för allt material, etc. Kolla: http://www.newsdesk.se/docs/webservice_pressrum
    Vi har nyss uppgraderad denna tjänst till att även omfatta diverse tjänster för att skapa ett sk social media newsroom.

    Jaguar väljer den tjänst som passar dem bäst. Som du vet så är javascriptet en quick fix 🙂

  8. Ok, misstänkte nåt sånt 😉 Kunden har ju alltid.. ja du vet.

  9. Jo, jag vet. Vi har försökt att lite ödmjukt framhålla fördelarna med webservice-lösningen, men….

  10. dojan: Jag arbetar med bland annat sökmotoroptimering på DN, hojta gärna till om det är någon i den strukturen vi kan förbättre… 🙂

    Sök är en viktig trafikkälla, det tror jag de flesta mediehus (i Sverige iaf) har insett. Alltid svårt att prata om det ur ett globalt perspektiv, då “media” blir allt för brett.

  11. Som du säkert vet och förstår, så är jag inte ens i närheten av ditt know how när det gäller SEO. Och jag tolkar det som det är med viss ironi som du ber mig “hojta till” 😉
    Men så mycket tycker jag mig förstå att jag med utgångspunkt från vissa källor och erfarenheter, kan konstatera att traditionell webbmedia (läs nättidningar och liknande) verkar vara risiga på SEO. DN.se undantaget 😉

  12. Dojan, haha det var inte alls så jag menade, men tack ändå! Jag håller som sagt med om att många varit sega i starten.

    Sedan finns det ju saker som gör att exempelvis tidningar har svårare att jobba “utpräglat” med SEO, exempelvis avvägningen mellan journalistens text/budskap och formuleringar som lämpar sig bäst i en sökmotor. Där har kanske e-handlare exempelvis en lättare balansgång att gå (de skiter mer i balansen). En bra grundstruktur för SEO borde däremot alla kunna ha, som inte alls har med journalismen och innehållet att göra.

    Och slutligen, förstås, så har det kanske funnits en del okunskap och någon vag idé om att “det där behöver inte vi, vi levererar ju nyheter”.

  13. Jag har tidigare arbetat med flera stora mediebolag och har alltid pratat om vikten med SEO. Under många år pratade jag och förklarade att vi var tvungna att lägga resurser på det både innan, under och efter olika projekt. Tyvärr var det aldrig någonsin någon som var ett dugg intresserad och det var huvudsyftet till att jag slutat arbeta med stora mediebolag. Nu verkar det dock vända till viss del även om det går väldigt, väldigt sakta. Som vanligt så tar det 10 år för de stora trollen att förstå vad som händer.

  14. Tack, Henrik. Det är mina erfarenheter också. Men nu kanske det blir andra bullar. Å andra sidan så känns ju inställningen att Google News snor deras innehåll och kapitaliserar på den, som ett steg i motsatt riktning, eller vad säger du?

  15. Det finns nog minst lika många förespråkare som motståndare till Google News i branschen (i Sverige torde förespråkarna vara betydligt fler)

  16. Så borde det vara.

  17. Jag tycker google news är bra, de länkar allting vidare så de genererar massor av trafik istället för att ta den. Plus att det blir enklare för användarna trilla in på sidor de vanligtvis inte skulle välja.

Leave a Reply to dojan Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: