Pressreleaser framskjuten position i Eniros nya nyhetssök

För några månader sen fattade Aftonbladet beslut om att lägga ner Sesam Nyhetssök. Och därmed kunde alla kritiker le i mjugg. Schibstedt sägs ha plöjt ner en halv miljard svenska kronor i det många kallade för nyhetssökets kamikaze-projektet. Personligen så håller jag med Ola Spännar på mahir om att “Sesams nedläggning är helt klart ett bakslag för gratis öppet nyhetssök på svenska“.

Igår lanserade dock Eniro sitt nya nyhetssök i samarbete med Aitellu. Jag har i skrivande stund svårt att det skulle nå Sesams nivå. Men satsningen är välkommen. Aitellu duktiga. Och Eniro stora. Dessutom kan Newsdesk och alla 9000 företag som förmedlar pressreleaser via tjänsten, glädjande konstatera att de fått en mycket framskjuten position i sökresultatet.

Pressreleaser framskjuten position i Eniros nya nyhetssök

Men – som sagt – nyhetssök av denna dignitet lär stå sig slätt mot tjänster som Google News Timeline, m fl, i synnerhet när det orkar jobba sig ner på lokal nivå. Vilket i o f s verkar dröja.

Pressreleaser framskjuten position i Eniros nya nyhetssök

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 Responses

  1. […] Pressreleaser framskjuten position i Eniros nya nyhetssök […]

  2. […] PR 2.0 blogg Pressreleaser framskjuten position i Eniros nya nyhetssök 26 juni 2009PR-byrån kritiserad i Engeseths nya bok 22 juni 2009Kommunikatör intresserad av […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: