PR-verktygen hoppar över media. Företagens kunder i fokus.

Marketing is conversation. Conversation is relations. Marketing is relations. Marketing is relations with public. Public relations is marketing. Internet is social. Media is social. Social media are social media. Social media are marketing tools. Social media are PR tools. PR is Social media marketing. Social media marketing is content marketing. And content marketing is sharing. Sharing is conversation. And conversation is marketing.

Eller?

Är något av ovan nämnda påståenden felaktiga? Om så inte är fallet, eller om åtminstone de allra flesta överensstämmer med verkligheten, så kan vi snabbt dra slutsatsen att olika kommunikativa discilpliner som PR, Marknadsföring, mfl, har aggregerat i en enda stor smältdegel. Inte särskilt nytt för er som rör er i kommunikationens framkant kanske. Men rätt utmanande för de som står med fötterna djupt nerkörda i någon av nämnda discipliner.

Låt mig få ge er ett exempel inom den disciplin, eller rättare sagt den fd disciplin, som ligger mig varmast om hjärtat – nämligen PR (Public Relations).

För inte så länge sen såg Vocus-ägda PRWeb’s web-sajt ut som den nedan.

PR-verktygen hoppar över media
Januari 2006 beskrev de sin verksamhet relativt traditionellt:
“The recognized leader in online news and press release distribution service for small and medium-sized businesses and corporate communications.

Deras USP var då “online press release distribution”.

Augusti 2007 förskjöts fokus mot mer “visibility”:
“PRWeb, the leader in online news and press release distribution, has been used by more than 40,000 organizations of all sizes to increase the visibility of their news, improve their search engine rankings and drive traffic to their Web site.”

Idag – Augusti 2009 – har de tagit ännu ett steg, ett ganska stort steg mot… “marketing” och “customers”:

“Drive traffic to your website and reach millions of potential customers. “

“Ideal for PR & Marketing Pros and Small Business Owners, PRWeb will help you: Attract new customers. Increase publicity for your business. Drive sales. Increase visitors and traffic to your website”.

PR-verktygen hoppar över media

Inte konstigt att Joe Pulizzi, strateg inom “content marketing” och grundare av Junta42, listar PRWeb som en av de 42+ “social media marketing tools”. För ta en titt på PRWeb’s förstasida, och läs verksamhetsbeskrivningen ovan igen. Inte är det väl PR? Det är väl mer “marketing”? Eller är det sak samma?

Därom tvista de lärde, helt klart är i alla fall att PRWeb tillsynes verkar ha släppt journalisterna och media vind för våg, och istället helt fokuserat sig på att skapa förutsättningar för deras kunder (företagen) att med den sociala webbens goda minne nå sina kunder direkt.

Journalisterna? De hänvisas att möta företaget på samma sociala plattformar som de valt att möta sin publik/marknad på. Väkommen.

Ser fram emot en fortsättning. För det här börjar bli riktigt intressant 🙂

2 Responses

  1. Onekligen intressant. Vad man kan säga är i alla fall att de försöker hänga med. Det sker enorma förändringar som bla newsdesk självklart är med och skapar.

    Vissa av de traditionella elementen kommer finnas kvar. Att bygga ett varumärke kanske inte alltid görs bäst bara genom att driva trafik som fler och fler jobbar mot. Däremot går vi mot ett samhälle som mer och mer vill se resultat och då gäller att det kunna sätta upp siffror för varje engagemang som görs.

    Som du säger är det mindre PR och mer marketing – och än snävare – online marketing. Balans är det som gäller för att nå framgång.

  2. Mycket intressant
    Har själv skrivit om just detta ämne i ett ganska långt inlägg

    http://segerjohansson.blogspot.com/2009/10/pa-svenska.html

    Gå därför gärna in och kommentera vidare kring detta ämne.
    Så som jag beskriver i min text är behovet av större konsumentinsikt inom PR- branschen nu när man i allt större utsträckning kommunicerar direkt med slutkund etc.

Leave a Reply to Johan Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: