Ny bok om ett medielandskap i förändring

Ny bok om medielandskap i förändringCarlsson Förlag har släppt en ny bok “om ett medielandskap under förändring”. Yes, tänker man. Ännu en om den nya generationens web – web 2.0 – som omkullkastat en hel medieindustri.

Icke – Den här boken handlar om “en förändring som startade under det nya seklet 1800 då den norra provinsens tryckkultur började reformeras. Människor blev allt mer beroende av det tryckta ordet, och det skedde en förskjutning i kommunikationsprocessen mellan centrum och provinsen. Det var inte längre en envägskommunikation från centrum utan nu kunde även provinsen med egna tryckta röster i form av lokalt producerade tidningar, böcker och andra trycksaker föra talan mot centrum och resten av landet.”
Men häng inte läpp för det. Här kanske det döljer sig verkligt intressant läsning. Själv har jag varken hunnit bekräfta eller dementera. Men tids nog.

Författaren till boken heter Roger Jacobsson och är etnolog och mediehistoriker, verksam på Umeå universitet och Högskolan i Kalmar.

Av Kristofer Björkman

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: