PR-verktyg anklagas för SPAM

Jag vill börja detta inlägg med att berömma en del större företag som erbjuder PR-verktyg för hur snabbt och förhållandevis effektivt de lyckats anpassa sig till de “nya” förutsättningarna som dagens kommunikativa landskap erbjuder och i viss mån kräver. För vi pratar trots allt om relativt stora noterade bolag med stark tradition och djupa rötter, som normalt sett är sega att dra upp. Jag vill inte sticka under stol med att Newsdesk med MyNewsdesk som plattform fortfarande ser oss som lille David mot dessa Goliats. Något som inger viss respekt och ödmjukhet.

Dock kan jag inte låta bli att ifrågasätta deras mediedatabaser, som saknar både Opt in och Opt out. Databaser som gör det möjligt för företag att söka efter och skicka information till intet ont anande journalister och bloggare med utgångspunkt ifrån av vad de anses vara intresserade av, samt vad företagen ifråga avser kommunicera.

Trots att de har goda intentioner med sin mediadatabas, och att den med stor sannolikhet fyller en viss funktion för såväl avsändare som mottagare, så är risken för regelvidrig SPAM överhängande.

En i raden av fly förbannade journalister och bloggare, som ändå tillhör det fåtal som orkar lyfta problemet till debatt, är Chris Kenton.

I sin blogg skriver Chris inledningsvis:
¨Is Cision Accountable for PR Spam? As a blogger, I receive a fair amount of PR spam-5-10 emails every day pitching crap I would never write about. And 9 times out of 10 this spam is illegal. It’s unsolicited commercial email in blatant violation of numerous provisions of the CAN-SPAM act. Day after day, week after week, the crap just rolls in, and frankly it pisses me off.”

Rent krasst så är varken jag eller Chris kritiska mot företagen ifråga, utan till SPAM. Chris skriver:
“My intent in writing this post is not to throw a bomb at Cision, but to open a public dialog about the practice of social media relations, and the behavior of Cision specifically.”

Det är exakt även min ambition med detta inlägg.

Chris skriver:
“Cision bills itself as “the leading global provider of media relations software services and solutions for public relations professionals.” Their homepage is full of social media products and services, and they offer a steady stream of webinars and whitepapers helping PR professionals navigate the brave new world of social media. So. To cut to the chase. Why is Cision harvesting my email from the web without permission, and providing it to PR agencies as part of a paid service to allow them to spam me with social media pitches? Call me crazy, but that doesn’t exactly jive with any notion of responsible social media marketing I’m familiar with. In fact, it sounds like Mercenary Marketing 1.0 cynically repackaged with a shiny Web 2.0 wrapper.”

Och avslutar med att vädja till Cision och alla dess gelika:

  • End the practice of “recruiting” emails and including them on any list before permission is explicitly granted.
  • Require every agency using one of your lists to include a footer, or a post script, that includes an unsubscribe link with a Cision contact. You can not claim to be accountable if the bloggers you “recruit” cannot close the loop with you about the communications we receive.
  • Create a clear set of marketing guidelines for which you hold your clients responsible, including adhering to provisions of the CAN-SPAM act, and provide a transparent place for your “recruited” bloggers to register complaints.
  • Ni som har orkat läsa ända hit, missa inte Heidi Sullivans (Cisions VP of Research) kommentar till Chris inlägg, där hon bl a skriver:

    “At Cision, our aim is to provide PR professionals the resources to identify potential journalists who would be interested in their story.”

    Och Chris svar på denna kommentar:

    “I appreciate Cision’s aim, but there’s a disconnect with practice that is the starting point for this discussion. You’re calling out the bad habits of PR people, but you’re glossing over your own bad habits and handing them the ammunition.”

    Jag väljer att avsluta som jag började: Inget ont om företagen ifråga. Tvärtom. Men den del av verksamheten som bygger på mediedatabaser med varken Opt ln eller Opt out, det är jag väldigt tveksam till.

    Alla berörda – varmt välkomna till debatt här nedan? Vad tycker ni ifrågan?

    9 Responses

    1. Jag tillhör de bloggare som får mycket PR-spam. Det är inte företagen som spammar, det är PR-konsulterna.

      De sätter upp mig på en maillista och typ skickar mig info om att ngn av deras kunder flyttat till nya lokaler. Sedan bombar de på. Stoppar man inte första mailet hamnar fort på flera av deras listor.

      När företag eller entreprenörer hör av sig är det i 4 fall av fem ett personligt skrivet mail där de tydligt visar att en relation med mig är viktig för dem.

      Det är inte företagen som spammar, det är pr-konsulterna som bajsar ned min mailbox.

      Jag har retat mig på detta länge, jag vet, det är en storm i vattenglas men på alla plan är jag inte helt rationell, tur är det för jag vore nog en robot. Så efter lite funderande har jag kommit på ett sätt använda det till min fördel så varje gång en pr-konsult mailar mig är det en möjlighet för mig!

      Jag vill också belysa PR-företagens metoder med en historia som visar nivån på deras spammande. Jag driver även en IT-blogg och de flesta IT-blogare i Sverige känner varandra och mailas vid nästa dagligen. Det är ett rätt tajt samhälle för det finns max 20 och alla känner alla.

      En av dessa it-bloggare är bara 13 år. Även om han skriver bättre än de flesta vuxna. För en vecka eller två sedan hade Norrlands guld en lansering av en Iphone app(tror jag) och deras PR-konsult la en bred bombmatta över hela bloggosfären(en b52 pilot hade varit grön av avund) och de spammade så hårt att de inte ens kollade hur gammal min ITblogkompis var utan skickade deras ölbudskap till honom trots att han bara är 13 år gammal.

      Med den kompetensen hade den pr byrån dragit fett med deg på nigeriabrev kan jag säga!

    2. Hörni, för i h-e vad den här diskussionen är viktig. Jag har svårt att acceptera att vår bransch fortfarande beter sig så här.

      Sedan är det väl så att de flesta branscher har en stor andel som inte är… hur ska jag uttrycka mig… stjärnor. Problemet för pr-svängen är att dessa är så synliga och görs till talespersoner för hela branschen.

    3. […] en av våra konkurrenter har också skrivit om detta […]

    4. Det känns som det är dags för en självsanering inom branschen. Myndigheterna verkar t.ex. totalt tappat kontrollen över “vanlig” epostspam. Konsumentverket hade 72 000 anmälningar om olaglig spam redan för två år sedan ( http://bit.ly/idg-spam ), men bara en anmälan hade lett till några åtgärder. Detta är ju ganska förvånande, då lagen är ganska tydlig numera: http://bit.ly/spam-eu-lag

      Branschen borde själv komma fram till några enkla regler, och skapa något slags “märkning” för reklam- och PR-företag att de följer de överenskomna reglerna.

      Inom traditionell DR och Telefonreklam finns ju även funktionerna Nix Adressat, och Nix Telefon, och det är väl branschorganisationerna som har skapat dem? Liknande funktioner borde också skapas för online marknadsföring.
      De vore troligen enklare att underhålla inom digital marknadsföring, dessutom.

      /Gustav

    5. […] 15, 2009 by dojan Jag noterar med glädje att Alexander Mason, från Cision, kommenterat mitt inlägg “PR-verktyg anklagas för SPAM”. Av kommentaren ifråga så menar Alexander att en kombination av sk “push” och […]

    6. Gustav, Tack för kommentar. Jag är helt på din linje. Frågan är vem som ska driva frågan? Jag är gärna med på ett hörn. Detta blogginlägg är ett litet bidrag till en förhoppningsvis snar förändring.
      Vad säger branschorganisationer som PRECIS?

      • Ja, du Kristofer..
        Ärligt talat så vet jag inte om någon av branschorganisationerna för PR och reklam ens har tagit upp saken till diskussion. Ett problem är väl att större delen av dessa organisationer hänger inte med i utvecklingen inom online media, och saker som en gemensam SPAM-policy halkar kanske lätt ur agendan.

        Egentligen borde det vara ganska enkelt. Att helt enkelt bara komma överens enkla regler som:
        – Aldrig skicka massutskick till personer som inte varit i kontakt med dig, eller på något annat sätt visat aktivt intresse av det du vill infomera om.
        (Dvs aldrig skicka massutskick till köpta adresser eller adresser du tröskat upp från webbsidor.)

        Annars när det gäller PR, har ju David Meerman Scott formulerat det väldigt kort och koncist i “New Rules of Marketing and PR”:

        – Nontargeted, broadcast pitches are spam

        Mer komplicerat än så behöver det inte uttryckas.
        /Gustav

    7. […] PR-verktyg anklagas för SPAM“Jag väljer att avsluta som jag började: Inget ont om företagen ifråga. Tvärtom. Men den del av verksamheten som bygger på mediedatabaser med varken Opt ln eller Opt out, det är jag väldigt tveksam till. Alla berörda – varmt välkomna till debatt här nedan? Vad tycker ni ifrågan?” […]

    Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

    Google photo

    You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: