Skitbra PR från VW och DDB

Det här är PR när den är som allra bäst. Eller åtminstone roligast. För ganska exakt en månad sen så lanserades den sk “Rolighetsteorin” intiterad VW och skapade av reklambyrån DDB i Stockholm. Vilken succé!

Tanken med hela spektaklet är “att något så enkelt som glädje är det absolut lättaste sättet att få människor att ändra på sig.”

Och kul är det. Och ändrar sig gör dem. Och viralt är det. Kolla själv.

Tanken är helt briljant. Jag blir alldeles varm i hela kroppen när jag ser folk reagera på VW och DDB’s påhitt. Och den virala spridningen låter inte vänta på sig. Här har ni. Och är är några andra bloggar om det. Sprid vidare. Hittills har miljontals sett de svenska och engelska versionerna. Min tro är att detta bara är början. Det här konceptet kommer att bita sig fast som självaste ICA-stig, även om jämföreslen är usel.

Pianotrappan: ”Ta trappan istället för rulltrappen eller hissen och må bättre” är något man ofta hör eller kanske läser i söndagsbilagor. Få om ens någon människa har följt detta råd. Kan vi få fler att ta trappan än rulltrappan en vanlig dag i Stockholm genom att göra det roligare att ta trappan? Resultatet ser du här.

Världens djupaste soptunna: “Att slänga skräp i en soptunna istället för på marken borde rimligtvis inte vara så svårt. Förvånansvärt många misslyckas ändå med detta. Kan vi få fler att slänga skräpet i soptunnan istället för på marken genom att göra det roligare? Resultatet ser du här.”

Tomglasspelet: “Det är många som pantar flaskor och burkar. Betydligt färre återvinner glas. Kanske för att det är tungt, kanske för att man inte får något tillbaka. Förutom möjligtvis ett gott samvete. Kan vi få fler att återvinna sina glasburkar och flaskor genom att göra det roligare? Resultatet ser du här.”

Vad vill VW få ut av det hela? Med stor sannolikhet framstå som ett gott (och lite roligare) företag som förändrar världen till det bättre. Good enough! Och den omedelbara kopplingen till bilarna finns, t o m explicit om man letar lite på Rolighetsteori-sajten. Där i en liten banner står det: “Se hur Volkswagen använder rolighetsteoring i sina bilar.” Klick och läs introt till VW-sajten: “Vi tror att det enklaste sättet att få fler att köra miljövänligt är att göra det lite roligare.”

Bravo!

 

 

33 Responses

  1. Du blandar ihop PR med reklam, Kristofer.

  2. […] Skitbra PR från VW och DDB « Newsdesk PR 2.0Låt er inte luras, gott folk. Det här är inte PR, det här är reklam. Ingen gråzon, inga hårklyverier. Reklam. […]

  3. @Jerry, PR är den eftereffekt av reklamen, men jag tror inte att VW kommer att tjäna mycket från den här kampanjen. Men DDB…

  4. Vill vi på allvar ställa om så att även framtida generationer ska ha det lika gott som vi är det nog dags att vi börjar fokusera på viktigare grejer än att panta burkar. Marknadsföringsidén är klockren, synd bara att det är ett bilföretag som ligger bakom så att själva budskapet blir menlöst eller till och med kontraproduktivt.

  5. Jerry, jag har aldrig varit särskilt bra på rama in och definiera kommunikativa discipliner. Förmodligen för att jag tycker det saknar betydelse allt som oftast.
    Huruvida Rolighetsteorin är en PR- eller reklamkampanj, därom tvista de lärde. För mig får det vara vad som helst. Men så mycket kan jag säga att jag i skrivand stund sitter i Juryn för Spinngalan, och försöker värdera bidrag som är närmast identiska med ovan nämnda, vad det nu betyder?

    Mer intressant är dock Omers inlägg: “…jag tror inte att VW kommer att tjäna mycket från den här kampanjen.”
    Jag har inte hunnit sätta mig in i den ordentligt för att kunna uttala mig mer än vad jag redan gjort, men om målet med kampanjen är att få VW att framstå som “ett gott (och lite roligare) företag som förändrar världen till det bättre”, så tror jag absolut att detta kan vara ett steg i rätt riktning.
    Och jag tycker inte det är synd att det är ett bilföretag, Johan. Tvärtom. Bra att de försöker göra något åtminstone.

  6. Kristofer, att “göra något”, till exempel något i sammanhanget betydelselöst som att källsortera på kontoret, upplever jag som en av orsakerna till att vi svenskar idag ligger på växthusgasutsläpp på 10 ton per skalle, trots att vi har ett av det bästa nationella energisystemet i världen.

    I rolighetsteorin ska vi lägga energi på att panta flera glasflaskor men fortsätta att köra 700 mil i bil per person och år. Helst ännu mer. Sällan har väl ordet suboptimering kommit mer väl till pass än här.

  7. Det du sätter fingret på i sammanhanget är att alla marknadsdiscipliner blandas samman. En bra pr-kampanj idag utgår gärna från en film eller liknande, vilket tidigare skulle varit en reklambyrås roll, som ovan, för att sedan ta ut budskapet.

    PR-byråernas problem har varit en bristande förståelse för andra discipliner än sin egen, och reklambyråernas problem har varit bristande förståelse för att en reklamkampanj bör kunna kommuniceras i andra kanaler än de köpta.

    Som du säger känns det rätt ointressant att separera disciplinerna – förståelse för båda är vad som räknas.

  8. Tack, Olle. Håller med. Kan någon redogöra för varför det ev skulle vara viktigt att discipliner åtskiljs och särbehandlas?

  9. Johan, jag håller med dig, men symbolhandlingen är väl ändå till godo? Att ett bilföretag strävar efter att vi ska köra miljövänligare måste ju vara ett steg i rätt riktning. Och att det ska ske med “glädje”. Rätt anfallsvinkel, tycker jag.

  10. @Omer: Det är inte bara PR som bygger relationer.

    @Kristofer: Skrämmande och sorgligt att höra om Spinn-bidragen. Frågan är var problemet ligger; är det byråerna som skickar in reklam eller tävlingens format som uppmuntrar byråerna att göra det?

    Ta bara ComHem som aktuellt exempel – en jätteuppskattad reklamviral som snurrar runt, men samtidigt stora problem i PR-arbetet. Vi kanske ska ge den filmen ett Spinn-pris bara för att den är rolig och har många klick på Youtube?

    @Olle: Integrerad kommunikation är ju inte direkt något nytt under solen. Vad som förvånar mig är att byråerna helt plötsligt tappar huvudet helt och frångår sina respektive kärnkompetenser för att allesammans samlas kring den heliga graalen – viralen.

    Sedan håller jag inte med om din analys av PR-byråernas problem. De har dålig koll på vad som borde vara deras egentliga kompetens, nämligen relationer och publiker. Istället är det målgrupp, kanaltänk och kampanj för hela slanten.

    Och reklambyråerna VET att det finns oköpta kanaler att arbeta med – deras bristande förståelse bottnar i synen på konsumenten som passiv mottagare.

    Generellt tycker jag att @Johan sätter fingret på galenskapen i detta:

    “I rolighetsteorin ska vi lägga energi på att panta flera glasflaskor men fortsätta att köra 700 mil i bil per person och år. Helst ännu mer. Sällan har väl ordet suboptimering kommit mer väl till pass än här.”

  11. Kristofer, problemet är att VW (förståeligen) har svårt att lämna det gamla persontransportparadigmet. Ska vi ner till lågrisknivåer så är det 95 % av utsläppen som ska bort, och det blir väldigt svårt att klara med befintliga körsträckor, hur mycket ecodriving och ny personbilsteknik man än slänger in.

    Jag tror att symbolhandlingar som dessa mycket väl kan vara kontraproduktiva. När vi gör ett litet steg så känner vi oss lite nöjda och därmed minskar viljan att ta sig an de problem som faktiskt betyder något.

  12. @Kristofer Discipliner särhålls för att de är svaga på andra än sin kärnkompetens. Viktigt är det inte. Däremot vill ingen att deras kompetens tas över av någon annan.

    @Jerry Inte nytt under solen som teori, nej. Men som praktik är det enligt min ringa erfarenhet väl så vanligt.

    Att pr-byråer (och alla andra discipliner) har fler än en utmaning kan jag tycka är självklart, utan att behöva teoretisera det hela.

  13. Grymt bra PR! Verkligen! Reklamen har väldigt låg reklamkänsla och känns mer som ett uttalande från en myndighet (allmännytta) snarare än reklam. Great!

  14. Jag tänker inte att kampanjen bygger någon relation mellan VW och varken med potentiella klienter eller med deras kunder. Men för att få en klokare hänsyn behöver vi en enkat som ska mäta hur många identefera VW som företaget som står bakom kampanjen.

    Jag tror att om VW hade en strakare presens på Rolighetsteorin.se så inte så många vill spreda det.

  15. Ett förtydligande från min sida:

    Jag tycker till skillnad från några av herrarna i den här tråden att det är viktigt att hålla isär disciplinerna. Annars kommer vi ha byråer i framtiden som sitter och brainstormar fram klatschiga koncept, allt för att kunna stjäla människors uppmärksamhet i några sekunder.

    Fundera kring det. “Stjäla människors uppmärksamhet ett par sekunder.” Kanske få dem att le. Vad händer då med allt det där andra som vi PR-byråer hjälper våra kunder med?

    Issues management. Medieträning. Policyarbete. Internkommunikation. Kriskommunikation. Förändringskommunikation. Corporate communications. Investor relations. Och så vidare.

    Tror ni att det är samma gäng som sitter och knåpar ihop pianotrappor och lustiga-klipp-kavalkader som får den erfarenhet och de kundrelationer som krävs för rådgivning och utförande i ovanstående frågor?

    Nej, framtiden tillhör dem som utvecklar PR-kunnandet, reklamkunnandet och webbkunnandet specifikt. Sedan kan de väl sitta under samma tak rent fysiskt. Gå på samma kundmöten – kanske. Ibland.

    Alltså, istället för att slå ihop disciplinerna: Håll isär kompetenserna och se till att de är väl koordinerade!

  16. @Jerry Jag ser ingen motsättning mellan att disciplinerna smälter samman och att pr-byråer kan hantera allt det du nämner. Jag ser nämligen inte varför man i ett sådant scenario måste jobba för att “stjäla människors uppmärksamhet ett par sekunder”, det för mig är dålig förståelse för pr.

    Däremot tror jag att inte det finns en chans att hålla isär disciplinerna på det sättet som vi tidigare sett med renodlade byråer.

  17. Allt som får tidingar etc att skriva om en, är i min mening PR! Och detta är bra PR!

  18. Tycker kampanjen är briljant för att den är så tydlig lagom långt… De lanserar en teori istället för en kampanj och den har folk köpt in på. Nu är Volkswagen ägare av teorin och kan använda den i olika former av traditionell marknadsföring… Som jag förstår är ju inte konceptet att sälja miljöbilar med en rolig trappa. Konceptet är ju att fråga hur vi gör val och om glädje/lust kan påverka det? I förlängningen är väl tanken att positionera Volkswagens miljöbilar som roligare och mer lustfullt än genomsnittet och på så sätt få fler att köra miljövänligt? Detta är väl bara början? Men början har ju onekligen fått en oerhörd uppmärksamhet och den efterföljande kampanjen lär ju därmed få mer uppmärksamhet.

  19. Det är intressant att PR-människor är så skeptiska till detta nu när det fått mycket PR. De har lyckats skapa en värld eller en teori eller vad man vill som lever sitt eget liv och folk engagerar sig i som bygger på att ändra miljö genom glädje. Oerhört smart i en långsiktig positionering som de tar upp på sin Blue Motion hemsida volkswagen/bluemotion

  20. Det är intressant att PR-människor är så skeptiska till detta nu när det fått mycket PR.. De har lyckats skapa en värld eller en teori eller vad man vill som lever sitt eget liv och folk engagerar sig i som bygger på att ändra miljö genom glädje. Oerhört smart i en långsiktig positionering som de tar upp på sin Blue Motion hemsida volkswagen/bluemotion

  21. @Jerry, menar du att om vi inte håller isär disciplinerna, så kommer “vi ha byråer i framtiden som sitter och brainstormar fram klatschiga koncept, allt för att kunna stjäla människors uppmärksamhet i några sekunder”?
    Det var ett mycket märkligt kausalt samband. Och i så fall är jag benägen att hålla med @oahnve om att det i min mening “är dålig förståelse för pr”.
    Dock vill jag lämna förbehåll för att jag självklart inte kan uttala mig om huruvida kampanjen ifråga är briljant eller inte då jag inte vet syftet eller målet med den. Mitt uttalande i begynnelsen byggde på ett antagande. Men att det rör sig om PR, det står jag fast vid 🙂

    Frågor som rör Spinngalan tar jag helst separat då jag är förtroendevald för uppdraget. Ok?

  22. […] Skitbra PR från VW och DDB « Newsdesk PR 2.0Här är ett fall av totalt oliktyckande – på ena sidan Olle Ahnve, Jung och Kristofer Björkman, MyNewsdesk och på andra sidan – jag. Jag funderade ett tag på att slänga frasen “VIRAL IS NOT A STRATEGY” i huvudet på dem för att de avfärdar mina tankar så lättvindigt, men jag inser samtidigt att de bägge representerar en sida av PR-branschen och jag en annan. Många tycker fortfarande som Olle och Kristofer, på samma sätt som många tycker som jag. På det sättet är denna skiljelinje i branschen intressant, i synnerhet för alla PR-köpare där ute. […]

  23. Du har rätt i en sak. Det är olika typer av människor som arbetar på PR-byråer och reklambyråer. Man har (ofta) samma problem att lösa, men olika kanaler och medel att lösa det med. Och olika hinder för att lösa problemet. Däremot tror jag man måste ha förståelse för varandras discipliner. Bryter man ner reklamkampanjer i småbitar är det lätt att det blir ”roliga filmer” och liknande. Men det är ju alltid en del i en större tanke där perception ska förflyttas eller att människor i slutändan ska tänka/känna/göra något. Trots olika barriärer. Efter att ha arbetat i branschen i snart trettio år så vet jag att det inte hade gått att ta betalt för det om det inte faktiskt varit genomtänkt i slutändan. Och framför allt fungerat.

    En sak har du väldigt fel. De som håller sig till sin disciplin kommer överleva. För att ta ett aktuellt exempel så är ju ddb en av de som i några av sina bästa case har gjort något helt annat än det som kan beskrivas som reklam, olika former av produktutvecklingar till exempel. Framtiden tillhör inte de som är rädda och slår vakt. Framtiden tillhör de personer som löser problem med smarta idéer.

    Just denna kampanj har man inte sett hela av än antar jag men jag måste säga att beteendemönster i relation till hur vi gör våra val är en intressant ingång för att prata miljöbilar. Ifrågasätta varför en miljöbil ska vara tråkig. Och de har ju uppenbarligen lyckats skapa en herrans massa uppmärksamhet för denna framvagn. Det har skapat en enorm lucka att sedan prata miljö och körglädje. PR eller inte. På ddb vet jag att det finns ett helt gäng problemlösande människor så frågar du mig tillhör framtiden dem.

  24. Den som är intresserad bör även läsa @jerry långa kommentar till min och @oahnve kommentarer till Jerrys inlägg på http://www.doktorspinn.se/2009/11/02/smurftips-76/

  25. Göran, jag utgår ifrån att din kommentar framför allt är riktad till @jerry?

  26. @kristoffer.

    miss. Det stämmer.

  27. Jag ifrågasätter inte huruvida detta är en framgångsrik reklamkampanj eller inte. DDB och VW har all rätt att vara nöjda och stolta. Däremot försvarar jag min ståndpunkt om varför det är viktigt att hålla isär de olika disciplinerna, i det här fallet PR och reklam.

    Jag tror med fast övertygelse att framtiden tillhör dem som inte är rädda att utveckla sin kärnkompetens istället för att låta den vara som den är och istället börja göra fler saker. Jag har inte trettio år i branschen, men från den dagen jag klev in på banan har jag sett stora behov av förändring i PR-branschen.

    Däremot tror jag på större samarbeten mellan olika discipliner, men detta kräver ännu större förståelse för disciplinernas respektive olikheter och då duger det inte till att kalla varje lyckad viral för bra PR.

  28. Cool, Jerry. Vi kan väl ses inom kort. Vore kul och inte minst lärorikt 🙂

  29. […] ett par månader. Jag redogjorde för succén i ett inlägg på min blogg med rubriceringen “Skitbra PR från VW och DDB“. Och som ett brev på posten, dröjde det inte länge förrän representanter från PR- […]

Leave a reply to Roland-Philippe Kretzschmar Cancel reply