Ja, köpta åsikter funkar utmärkt på Twitter – tyvärr

“Funkar twittret i längden?” undrar man på SVD i lördags, och syftar på de köpta åsikterna som enligt artikelförfattaren löpande framförs i det tämligen nya och sociala verktyget, inte på verktyget i sig, förmodar jag?

Artikelförfattaren raddar upp ett gäng exempel på hur mer eller mindre inflytelserika personer fått förmåner eller t o m reda pengar för att gå kommersiella företags ärenden i Twitter. Bl a refererar man till en Resumé-artikel som menar att Kim Kardashian får “runt 70000 kronor per Twitter-inlägg, när hon skriver positivt om vissa varumärken eller produkter” för att hon har “runt 2,7 miljoner läsare som följer vad hon skriver på Twitter” (min anm: hon har ca 2,7 miljoner “följeslagare” vilket är långt ifrån samma sak som “läsare”). Och till Dagens Medias artikel om att Pernilla Wahlgrens slipper betala en viss klinik för sina barns vårdom hon själv bloggar lite om kliniken ifråga, vilket hon enligt tidningen också gjort: ”När man kliver in på parkettgolvet i väntrumet möts man av barnvänliga målningar på väggarna och gott om plats för barnen att leka i väntan på doktorn.”

Artikelförfattaren i SVD drar slutsatsen att företag helt klart är “intresserade av att nyttja sociala medier för att öka sin försäljning”, men har svårt att tro att produktplaceringar och köpta åsikter i bloggar fungerar, för “hur många vill frivilligt lägga tid på att läsa reklamslogans, om än personligt utformade?”Och “när väljer läsarna bort B-kändisarnas produktplaceringar?” frågar man sig.

Svar: Troligtvis aldrig. Kända personer har och har alltid haft inflytande på en mer eller mindre stor skara beundrare, och kommer så förmodligen alltid att ha. Huruvida deras agerande är köpt eller inte, verkar inte spela särskilt stor roll, så länge det inte går till överdrift. Deras fans kommer köpa det som sägs. Oavsett media.

Att köpta åsikter nu letar sig in i sociala nätverk som Twitter, kan väl knappast få någons ögonbryn att höja sig. Det är ju bara ytterligare en kanal i det överväldigande flora kanaler som kändisar och andra kan uttrycka sig i. Det fina med Twitter är ju bl a att den som vill följa, gör det, och den som inte vill, låter bli.

Personligen tillhör jag den förmodade minoritet som hatar köpta åsikter. Men inser samtidigt att jag liksom alla människor är en frukt av sin omgivning, och därmed marionettdockor, styrda av en komplex sammansättning av inflytelserika personer, företag, och liknande.

Frågan är bara hur “köpt” just detta inlägg är? Och av vilken komplex sammansättning av köpare?

Det kan bara du avgöra. Och jag får vad jag förtjänar. Liksom alla.

5 Responses

  1. Intressant inlägg, men som du skriver, det är ju inget att förvånas över. Själv ser jag Twitter på ett annat sätt. Jag kallar det för Twitter University eftersom jag här kan suga ut varenda gnutta av “kunskap” inom mitt specialområde. Jag kan följa de bästa inom mitt område och var får jag annars den möjligheten?

  2. Köpta åsikter har alltid funnits och kommer alltid att finnas, oavsett media. Denna tendens att “våldföra” sig på sin omgivning finner alltid nya vägar, vilket kan ses som en intressant lek: “Hur ska den komma till uttryck nu, när alla genomskådat det förra?”

    Vi kan här, som i mycket annat, bara diskutera det och hoppas på det bästa 😉 Själv tar jag alltid upp sådana här diskussioner med mina barn – så att de är bättre rustade än jag var… och är.

  3. […] Ja, köpta åsikter funkar utmärkt på Twitter – tyvärr « Newsdesk PR 2.0 […]

  4. […] Frågan är hur människor kommer att reagera på dessa köpta åsikter som nu sprids samtidigt som man helst inte vill skylta med att man köpt stjärnans “gillande”. Dessutom i kanaler där vi själva kan sprida våra egna åsikter. Här går åsikterna isär. I Svenska Dagbladet ställer Olle Zachrisson frågan Fungerar twittret i längden? Signaturen Dojan svarar ja p åden frågan på bloggen Newsdesk PR 2.0 i inlägget Ja, köpta åsikter funkar utmärkt på twitter – tyvärr. […]

  5. […] Ja, köpta åsikter funkar utmärkt på Twitter – tyvärr […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: