Från mediadatabas till nätverk

Efter att ha föreläst vid sex frukostseminarier i Stockholm, Göteborg och Oslo för sammanlagt hundratals kommunikatörer, så är det ett par frågor som sticker ut ur mängden och som de flesta av åhörarna tycks vilja få svar på:

Hur ska jag lyckas identifiera och kommunicera med hela den nya och brokiga skara människor som har inflytande på mitt företags marknad?

Jag svarade att det kanske de varken kan eller bör göra, åtminstone inte hela skaran, då det finns risk för att de då tar sig vatten över huvudet. Men jag rekommenderade följande:

Gör ditt företag extremt tillgängligt och transparent. Se till att all information om förtaget och dess verksamhet når ut i alla relevanta sammanhang, där din målgrupp förväntar sig att den ska finnas, inte minst när de söker efter den. Lyssna på din omgivning, hjälp den, och skapa förutsättningar till självhjälp. Och fokusera dig på den exklusiva skara som har störst inflytande på din marknad.

Beroende på vilken verksamhet deras företag bedriver är en hel del av de sistnämnda sannolikt journalister, men bli inte förvånad om majoriteten av dem återfinns bland deras kunder, branschkollegor, anställda, partners, återförsäljare, leverantörer, m fl.

Ben Cotton på PR-byrån Edelman Digital i London skrev nyligen ett blogginlägg där han tipsar oss om tio gratis verktyg för att finna inflytelserika människor. Gissa en gång om något av tipsen omfattar någon mediedatabas i traditionell bemärkelse? NOT. Tjänsterna är av typen sök och nätverk med webben som spelplan. Och fler tips av liknande slag finns. Jag gillar dem alla, även om några inte funkar i Sverige. Men om jag känner typen Ben rätt, så organiserar han dessa människor i något CRM-liknande system för bearbetning. I bästa fall med några sociala plug in’s. Det gillar jag inte. Jag förordar nätverket framför CRM’et. Dessutom så tycker jag att Ben förbiser en viktig faktor; att den som ger är också den som får. Det räcker inte med att hitta dem, du måste bidra med något. Ben snuddar förvisso vid frågan, när han poängterar vikten av att bara prata med dem som är engagerade och intresserade av dig. Men vaddå “prata”? Utöver Ben m fl’s tips så skulle jag vilja lyfta fram kraften i att förse målgruppen med verkligt värde; intressant och relevant information, tips, hjälp, nyheter, med utgångspunkt ifrån vad du lärt av den. Materialet driver trafik. Bland trafiken finns fans. Några av dem är dina viktigaste opinionsbildare. Vig en del av ditt professionella liv åt att serva dem. Och – gör det i ett nätverk.

4 Responses

  1. […] Från mediadatabas till nätverk […]

  2. […] Från mediadatabas till nätverkBra postning från Kristofer Björkman. […]

  3. Kanonbra, bäste Herr Björkman! Och tack även för det suveräna seminariet förra veckan! Sällan har man väl under ett och samma tillfälle fått sig så mycket matnyttigt till livs, i alla fall från ett ende företag 🙂

    Jag läste för några år sedan artiklar och påståenden om att “man kan lära sig att ha tur”, genom att skaffa ett stort kontaktnät. Via alla dessa vänner, bekanta och kontakter får man sedan erbjudanden om jobb, affärsmöjligheter, privat och professionell hjälp osv. Men det förutsätter givetvis att man också själv “underhåller” kontaktnätet genom att bjuda på sig själv, sitt kunnande osv.

    Det är precis så som Twitter, Facebook och Linkedin m.fl. sociala nätverk fungerar – många “följer” den som har något intressant att berätta och som följarna själva har nytta av.

    Den som regelbundet och “osjälviskt” delar med sig av nyttigheter (alltså inte bara skriver om sig själv eller sitt eget företag) till journalister, bloggare, Twittrare m.fl. har en stor fördel när man väl släpper egna nyheter.

    • Tack för omtänksamma ord. Oavsett vem du är och/eller representerar så bör du viga ditt liv åt att tjäna din omgivning. Även om du aldrig ska ha det som mål, så blir resultatet att du får mångfalt tillbaka. PR-industrin är inget undantag. Försök hjälpa journalisterna.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: