Flera marknader = flera konton?

Idag skriver Fritjof Andersson, från “Social Business”, ett inlägg om “Varför ditt företag ska ha flera, nischade konton på Twitter”. Fritjof menar att “om du har ett nischat konto som ger intressenten just den information hen vill ha, rätt paketerad och vid intervall som intressenten gillar – då lyssnar hen. Om du har många oilka produkter eller verksamhetsområden och kommunicerar alla dem via samma konto till flera olika målgrupper så måste kunden själv filtrera informationen, vilket gör den till mindre intressant brus“.
Fritjof skriver att “om du till exempel följs på Twitter av en person som följer 2000 andra konton, men inte är med på den personens twitterlistor, då finns du inte för den personen. Om du däremot har ett nischat konto som ger personen exakt det hen vill ha så kanske, kanske du kvalar in till listan av konton som personen faktiskt lägger tid på att läsa“.

Mina erfarenhter är att ju mer du anpassar dina budskap efter din målgrupp desto mer jobb, men samtidigt desto större chans att målgruppen får den information de önskar. Var gränsen går kan bara du avgöra.

Det mesta bygger förstås på att du känner och förstår din målgrupp. När det gäller Twitter så kan du ju inte välja dina följeslagare. Men du kan ju med fördel välja ut din målgrupp bland såväl dina följeslagare och som alla twitteranvändare i stort. Du kan med fördel välja ut de följeslagare du finner intressanta, följa dem och lära känna dem, genom att engagera dig i det dem har att säga. Och du kan självklart också följa dem du finner intressanta trots att de inte följer dig, kanske i någon förhoppning om att de en dag också väljer att följa dig.

Däremot vill jag inte på rak arm säga att det alltid är “bättre” med fler konton än färre. Jag brukar säga att man får det man förtjänar. Väljer du att skriva om ett nischat ämne, på ett nischat språk, så kommer du med största sannolikhet attrahera en nischad målgrupp. Postar du få och ointressanta tweets, så kommer få att följa dig. Släpper du många ointressanta tweets så kommer ingen annan än din mamma att följa dig. Släpper du några intressanta tweets så kommer du få några följeslagare. Släpper du många intressanta tweets så blir de fler. Börjar du engagera dig i dina följeslagare och ge riktigt bra feedback, så kommer de snart börja älska dig, och du kommer få fler och fler följeslagare.

Är ditt företag verksam inom fler mer eller mindre nischade områden, på fler mer eller mindre nischade marknader, så kan företaget göra klokt i att “borra sig ner” i varje enskild marknad. Genom att tillsätta dedikerade twittrare som sakkunnigt och engagerat kommunicerar om exakt det ämne marknade är interesserad av på dess eget språk, både innehållsmässigt och språkligt. Kanske via flera olika konton. Det kommer förmodligen att ge massor, men också kosta massor.

På MyNewsdesk brottas vi lite med dessa frågor också. Till skillnad från Twitter så skiljer vi på konto och marknad. Vi har skapat förutsättningar för företag att administrera ett eller flera pressrum med ett och samma konto. Exempelvis så har Norwegian, med ett och samma konto, förlagt pressrum till fem olika länder (geografiska marknader) där de är verksamma. De har valt att jobba med för varje enskild marknad dedikerade presskontakter och anpassad information på marknaden språk. Exempelvis finsk information på finska från finsk presskontakt, dessutom taggad i finska geografiska regioner och ämnen. OSV.

Norwegian har skapat pressrum för fem olika marknader/länder.

Norwegians finska pressrum

Ett annat exempel är KGK, som valt att bryta ner sin kommunikation på varumärkesnivå, där man med ett och samma konto skapat pressrum för varje enskilt varumärke, men ändå visat att de ligger under moderbolaget KGK Holding. För varje varumärke har man en dedikerad presskontakt, bilder, pressmeddelanden, nyheter, osv.

KGK har skapat pressrum för varje enskilt varumärke - och knutit dessa till moderbolaget KGK Holdings eget pressrum.

Ett av KGK's varumärken - Hella - har fått ett eget pressrum med för målgruppen dedikerad information och presskontakt.

Båda dessa företag har ansträngt sig till det yttersta för att tillgodose sina målgruppers intressen vad det gäller skräddarsydd information och kommunikation. Vilket har kostat i tid och engagemang, men också givit mycket tillbaka.

Men vi har även många exempel på föreag som finns på många olika marknader, men ändå valt att jobba med ett “one size fits all”-koncept. Samma pressrum, pressmeddelanden, presskontakter, nyheter, bilder, osv, på samma språk för alla. Kostar inte så mycket men kanske heller inte ger så jättemycket tillbaka.

Exakt vilken strategi ditt företag ska jobba utifrån, kan bara ni själva avgöra.

8 Responses

  1. Personligen vill jag alltid ha helheten, men förstår principen med nischade konton. Som när GP för någon vecka sedan frågade hur de skulle agera på Twitter. Nyheter och debatt på samma konto eller separata?

    I GP’s fall ser jag helst nischade konton. Nyheterna läser jag på nätet. Jag behöver inte få dem intryckta i flödet också.

    Det handlar nog främst om att man måste göra en koll vad tänkt målgrupp vill ha. Hur målgruppen tänker. Så får man anpassa sig därifrån.

  2. Efter att ha jobbat med Tweetmag, Flipboard och liknande på Ipad:en så har jag på något sätt ändå haft glädje av, och valt att följa några nyhetsmedia och deras “pushade” stories.

  3. Hallå Dojan,

    Tack för bloggsvaret och inlänken, klart intressanta tankar. En sak som är närbesläktat det här (som jag faktiskt pratade om så sent som några timmar sedan) är att MyNewsDesk ju kan sända ut en tweet när man publicerar något – men den blir alltid i formen [titel] [länk] vilket då visar en titel som är anpassad för journalister för alla twitterföljare som förväntar sig klar mer personliga formuleringar => suboptimalt resultat. Hur ser det ut med att lägga till funktionalitet för att modda tweeten som sänds ut?

    Solsken,
    Fritjof

    • Tack själv, Fritjof. Jo, det kan bli lite rundgång eftersom man också kan lägga in sitt twitterflöde i sitt newsroom 🙂
      Ang editera tweets så har vi det i åtanke. Och ingen jättestor grej. Att vi automatiserat det som nu, beror på att vi ville göra det så enkelt som möjligt. Men – visst – det är mycket möjligt att vi inom kort lägger in möjligheten att editera.

  4. Det härliga, men likaså jobbiga, är att alla tycker och tänker olika. Några ser Twitter som flöden av länkar, andra ser det som verktyg för dialog. Jag ser det någonstans i mitten men vill hellre höra en “person” än få vad postas på en webbplats.

    Men det utesluter inte att jag följer redan ett antal konton som bara pushar sina webbplatsuppdateringar.

    Jag lever inte riktigt som jag lär, men det känns ok ändå.

    • Det här med nätverk är komplext.. Jag följer ca 800 personer, som jag valt ut med viss noggrannhet. Jag följer dem för att jag är intresserad av det de har att säga i sin profession. Men så klart så får jag även deras sk privata tweets, som jag initialt är helt ointressad av, men blir mer intresserad av i takt med att jag lär känna dem.

  5. […] mer läsning om ämnet, kika på Dojans inlägg där han ger lite fler exempel på […]

Leave a Reply to dojan Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: