Tidningar utan webbkultur kommer dö

Varför ska det vara så svårt för traditionell media att inse att de har tappat positionen som den självklara gatekeepern för förmedling av information i allmänhet och nyheter i synnerhet? Det undrar Chris Beck, grundare av 26dottwo, här i samtal med Brian Solis, som menar att hämskon är den kulturella läggningen hos människorna bakom mediahusen ifråga. Att de faktiskt inte kommer att förstå så länge de inte verkligen blir en del av “webb-kulturen” och dess avarter.
Ägna drygt 3 minuter åt detta videoklipp och du får en sån där skön aha-upplevelse. Igen.


Resonemanget går naturligtvis utmärkt att applicera på oss PR- och marknadskommunikatörer som envist vill hålla fast vid radio, press och TV, som viktigaste opinionsbildarna.

3 Responses

  1. […] Tidningar utan webbkultur kommer dö […]

  2. […] Tidningar utan webbkultur kommer dö « Newsdesk PR 2.018 August, 2010 – Bra samtal mellan sociala medier-gurun Brian Solis och Chris Beck. Vi kan tjata om att ”förstå” vad den sociala webben innebär, i förändrade mediekonsumtionsmönster. För det stora jobbet är inte att ”börja jobba med webben”, utan att ändra hela den kultur som finns på många tidningsredaktioner. Men det är svårt att accceptera för många, vilket är fullt begripligt. De nya intäkterna saknas än så länge, och så länge det gamla fortfarande uppvisar några former av intäkter så håller vi oss fast vi det. Erik Laakso sade en bra sak på SSWC i helgen när vi diskuterade bruksmentalitet och entreprenörskap: Det är först när det gamla bruket eller den gamla fabriken läggs ned helt som det sker en verklig förändring av attityden på en liten ort. Så länge fabriken finns kvar kommmer det finaste alltid att vara att jobba där. Men när den försvinner helt tvingas folk bli entreprenörer, och hitta på något nytt. Mycket tyder på att det kommer vara exakt likadant i medievärlden. Så länge print funkar på i alla fall något sätt kommer vi klamra oss fast vid det. […]

    • Kul exempel med fabriken. Håller helt med. Men skulle också vilja påstå att det handlar om mycket om rädsla. Jag kommenterade nyss Jardenbergs kommentar till inlägget så här:

      Som Seth Godin uttrycker det i sin bok “Tribes”: “…in every organization everyone rises to the level at which they become paralyzed with fear.” “Boring ideas don’t spread. Boring organizations don’t grow.”
      Där tror jag vi har delar av pudelns kärna.

Leave a comment