Folk dör som flugor på Facebook

Grattis, Mark! 500 miljoner “aktiva” användare. Inte dåligt på så kort tid. Även om jag har lite svårt att få grepp om vad som menas med “aktiv användare”. Frågan är hur många som har dött?

Jag kan läsa mig till att “genomsnittsanvändaren” exempelvis har 130 vänner och uppdaterar sitt konto 70 ggr i månaden. Men inte så mycket mer än så. Vad jag däremot har förstått så dör Facebook-användare som flugor numer. Och lämnar efter sig en märklig för att inte säga spöklig och troligtvis varken särskilt levande social graf eller aktiv profil. Något som blivit ett makabert bekymmer för såväl de efterlevande som för Facebook.

Redan för flera år sen så uppdagades problemet. Men var inte särskilt stort då de flesta användare var unga och helt enkelt höll sig levande. Men nu när åldersgruppen 65+ är den snabbast växande på Facebook, och också den som trillar av pinn i störst utsträckning så har problemet med levande döda profiler accelererat.

När problemet uppdagades saknades vettiga lösningar för det. Det bästa man då kunde komma på vara att låta ens vänner anmäla användaren som död, genom att helt sonika fylla i ett formulär, och ev låta profilen leva kvar som ett “minne” endast för dess vänner. Lösningen blev så där halv-lyckad om jag förstått saken rätt? Nu år senare, med fler livlösa konton än någonsin, verkar forumuläret i fråga fortfarande vara den enda lösning som finns.

De som inte anmäls lever kvar på Facebook, och dyker inte sällan upp i knasiga sammanhang, exempelvis som förslag till någon nåra att bli vän med.

One Response

  1. […] Folk dör som flugor på Facebook […]

Leave a comment