Ännu en gång: Kommunikation handlar om människor. Inte kanaler.

Rapakalja! Något annat kan man knappast säga om Jordan Julians inlägg i SocialMediaToday tidigare i veckan. I inlägget med rubriken: “Which Social Media Channels Should You Be Using?” resonerar och argumenterar han sig fram till vilket socialt nätverk respektive media företag bör använda sig av beroende på de jobbar med B2B eller B2C. Om de ska använda bloggar, sociala nätverk, social media, etc.

Kommunikation handlar om människor. Inte kanaler.

Han inleder med bloggar och skriver där: “Generally, blogs work better for B2B brands because they require a certain level of prior knowledge and interest.” Fortsätter med mikrobloggar där han skriver: “B2C brand’s likely won’t find the value in maintaining a micro-blog.” Under rubriken “Social Networks” skriver han: “I suggest that social networks are better suited for B2C brands. The reason is that brands can take advantage of being introduced to their potential customers through their friends.”

Och så fortsätter det. Generellt sett så tycker jag att Julian är helt ute och cyklar. Kommunikation handlar inte om teknik, kanaler och system. Det handlar inte om att välja verktyg. Det handlar om att möta sin publik där den finns och är mottaglig. Oavsett var.

Idag hade jag en mindre work shop för ett B2B-företag, där jag i mycket korta ordalag avslutade med att rekommendera dem följande första steg:

  1. Ta reda på vilken din är målgrupp är (kan naturligtvis vara flera målgrupper).
  2. Ta reda på var din målgrupp befinner sig (inte minst på webben, som ju som oftast är mer eller mindre social)
  3. Möt och skapa goda relationer med dem där.
  4. Det krävs att du är lyhörd, förstående, initierad, hjälpsam, ödmjuk, generös, ärlig, öppen, spännande, osv. Var din målgrupp befinner sig, vilket nätverk den använder, vilket media den läser och är med och skapar, osv, är tämligen ointressant.

4 Responses

  1. Å ena sidan håller jag med dig om att Julians råd verkar vara rappakalja (har inte läst hans inlägg eftersom det inte verkar vara värt det).

    Å andra sidan tycker jag att du missar en poäng när du gör “kommunikation” till något unikt för människor. Jag skickar dig ett ex av min avhandling…;)

    http://web.archive.org/web/20071117085002/www.fek.su.se/home/rgi/public/dissertation/index.html

  2. Richard, Julian vill säkert väl, och försöker man förstå honom rätt så ligger det en del i det han säger. Men han gör ett gigantiskt misstag när han fokuserar sig på trubbiga verktyg tillika begrepp som mikrobloggar, bloggar, etc, och dessutom generaliserar dem.

    Mig veterligen finns inte de mönster han talar om. Människor rör sig fritt på den sociala webben, och är betdyligt mer komplexa än så.

  3. […] Ännu en gång: Kommunikation handlar om människor. Inte kanaler.Jag tycker att Kristofer Björkman för varje bloggpost blir intressantare. I början var han mest en rödklädd snubbe med luva som syntes överallt på sin cykel och som publicerade allsköns statistik på den kaxigt namngivna bloggen PR2.0. Men på senaste tiden har postningarna blivit allt relevantare, tycker jag. Och i synnerhet när han sticker ut hakan ochdaskar till SocialMediaToday för deras trångsynta kanaltänkande! […]

  4. Oj, Jerry. Tack. Men du slipper varken undan luva eller cykel är jag rädd. 🙂

Leave a comment