När slutar kampanjer vara kampanjer?

När slutar företagens relativt nyfunna dialog med sin målgrupp att vara kampanjer? Och istället bli kommunikation på daglig basis? Snart om jag får önska. Om länge om jag får gissa.

Ni har säkert sett och hört om den? Forsman och Bodenfors kampanj: “IKEA Facebook Showroom”? Kampanjen iscensattes i oktober i år för att marknadsföra Ikeas nya varuhus i Malmö, för att skapa lite uppmärksamhet kring öppnandet, för att engagera och generera buzz. Man valde att utnyttja en av de populäraste tjänsterna på en av de populäraste sociala nätverken; tagga foton på Facebook. Man öppnade ett konto å varuhuschefen Gordon Gustavssons vägnar, publicerade 13 bilder på olika rum fyllda med möbler, och lanserade en tävling där den som först taggade upp ett urval av möbler vann dem.

Kolla in beskrivningen av kampanjen på Youtube:

Kampanjen är brilliant. Och succén blev ett faktum. Inte för att det var särskilt många som hann delta i tävlingen, eller kommentera den, utan för att det blev ett jäkla snack om den runt om i världen, i positiva ordalag. 100-tals bloggar, media, etc uppmärksammade succén. Mashable, C-Net, Digital Buzz, Bit Rebels, bara för att nämna några. För att inte glömma svenska Kesomackan 🙂

Kampanjer av den här typen blir allt vanligare inslag företags marknadskommunikation. Men det som förvånar mig är att det alltid handlar om just kampanjer. Kampanj (från franska campagne) innebär att man under en tidsbegränsad period försöker bilda opinion för någonting.

Om jag får önska, så dröjer det inte länge förrän företag kommunicerar så här med sin målgrupp på daglig basis, kanske t o m utan en kommunikationsbyrås hjälp. Ungefår så som majoriteten av de dryga 300 miljoner användare idag har glädje av Facebook.

Om jag får gissa, så kommer det dröja mycket länge innan min önskan går i uppfyllelse. Då det finns så många intressen som drar åt ett annat håll.

4 Responses

  1. […] När slutar kampanjer vara kampanjer? […]

  2. Jag tycker att vi kommer inte se mer liknande kampanjer. Forsman och Bodenfors bevisade att även ett stort företag kan göra en stor succè kampanj som kostar nästa ingenting. Men en klok klient ska göra det själv på annat sätt, eftersom kampanjer på sociala medier inte behöver att kosta mycket pengar, utan kreativet och lösningar.
    Sociala medier är bra för oss små webbyråer, dåligt för de stora.

  3. Jag tror du kan ha rätt att det kommer att dröja länge innan företag kommunicerar på daglig basis med sina kunder.

    Det rör sig om en kulturförändring och sådana tar tid. “Gammaldags” marknadsföring är helt inställd på “kampanjer” eller vad man skulle “batchar” av kommunikation. Bra internetmarknadsföring handlar om ett “kontinuerligt flöde”, eller en hela tiden pågående process.

    Även om många redan har fattat detta, så finns det gamla tänkandet i väggarna på företagens marknadsavdelningar. Antagligen kommer det ta flera år innan det tänkandet lämnar plats åt det nya.

    /G

  4. […] När slutar kampanjer vara kampanjer? […]

Leave a comment