Nokia sätter publiken i framsätet

I förrgår den 7 december lanserade Nokia sitt svenska “social media newsroom”, i samarbete med Wenderfalck och Mynewsdesk. Därmed bekräftar Nokia att publiken nu definitivt satts i förarsätet, sannolikt med ambtionen att själva inte bli en dålig “back sit driver”, utan den bästa medpassageraren.

Brian Solis titel på sin senaste bok “Put the public back to public relations” och en uppsjö av andra föregångare tillika efterföljare har gjort ringarna på vattnet till svallvågor. Idag inser allt fler företag att verkliga och varaktiga relationer inte bara kan, utan måste skapas med sin målgrupp direkt. Och på målgruppens villkor, då det är den som sätter företagens agenda, inte tvärtom.

Det traditionella pressrummet utgör inget undantag. När jag håller föredrag brukar jag fråga de informationschefer och likanande som ansvarar för pressrummen på deras hemsidor, om de vet vilka som brukar besöka dem? Aldrig vid något enda tillfälle har någon kunnat svara på frågan. Ej heller hur många som besöker rummen ifråga. Efter det brukar jag kontra med att svara att det vet jag. Jag har nämligen kikat på en del undersökningar från USA där man aktivt frågat besökarna i pressrummen vilka dem är och vad dem gör där. Resultatet borde inte vara särskilt iögonfallande, men är det för åhörarna. Undersökningarna visar att det bara är bråkdelen av besökarna som är journalister och liknande. Det överväldigande majoriteten av besökarna är kunder, konkurrenter, leverantörer, intressenter och en massa “vanliga människor”. Sen tillägger jag snabbt, att det är ju extremt bra, då det med största sannolikhet är just dem som sammantaget har störst inflytande på företagets marknad.

Allt detta håller nu successivt på att resultera i att de traditionella pressrummen utvecklas till att bli sk “social media newsroom”; alltså pressrum som dels slagit upp dörrarna för vem som helst att besöka och dels skapat möjlighet för besökarna interagera med varandra vilket inkluderar företaget ifråga.

MyNewsdesk var tidig med att lansera sociala funktioner på företagens pressrum på MyNewsdesk.com, mer stärkta av vår egen övertygelse om dess förträfflighet, än vad kunderna var. Initierade personer i branschen menade t o m att pressrummen på MyNewsdesk inte var sk “social media newsrooms”, med argumenten att de ska ju ligga på företagens egna sidor, och gjorda i WordPress eller liknande. Därom tvista fortfarande de lärda. Lyckligtvis har diskussionen falnat till förmån för fler “sociala media newsrooms” både på MyNewsdesk, kopplat till MyNewsdesk, eller helt fristående från MyNewsdesk.

Det som nu blåst ytterligare liv i de sociala pressrummens aktualitet är Nokias lansering av sitt “social media newsroom” där man valt den lösningen som är kopplad till MyNewsdesk.

Nokia har sen länge jobbat med MyNewsdesk för att på effektivast tänkbara sätt nå med sina budskap till såväl media och alla andra inflytelserika intressenter. I denna lösning ingår ett mycket brett med ändå träffsäkert distributionsnät som i princip uteslutande bygger på pull istället för push, vilket betyder att man jobbar för att finnas tillgänglig där målgruppen finns och är intresserad och mottaglig. Som en del i detta distributionsnät har man valt att bygga ett “social media newsroom” innehållande mycket av den information som förmedlas via MyNewsdesk, men även information av mer allmän karaktär synkat med sina konton på diverse “sociala media”.

“Tanken är att samla relevant innehåll även från externa källor, och därmed passa alla som är intresserade av Nokia.” skriver Wenderfalck på sin hemsida i samband med lanseringen den 7 december.

Och i nyhetsrummet skriver Nokias informationschef, Oskar Södergren:

“Vi lever med vår utveckling och vad som är på gång varje dag. Det vill vi dela med oss av. Via detta nyhetsrum har vi nu en möjlighet att snabbt berätta om saker och ting. Vi strävar efter att göra allt material delbart och användbart för såväl bloggare som journalister och samtidigt bidra med bra information för alla som är intresserade av vad Nokia gör.”

Själv kan jag bara tillägga att det har varit och kommer att fortsätta att vara ett sant nöje att få jobba tillsammans med Wenderfalck och Nokia, som jag anser vara “top notch” inom sina respektive gebit.

Hatten av!

Leave a comment