TV-tablån den 15 dec 1976

Den 15 december år 1976 kl. 17.00.  Jag var nio och ett halvt år, och hade nyss sjunkit ner i den orange-noppiga tv-soffan från sent 60-tal, för att kika på den otextade reprisen av “Julkalendern” med Teskedsgumman och i bästa fall hinna med “Drutten och Jena” innan blodpuddingen helt hade kallnat på middagsbordet.

Om jag orkade så hade mamma lovat att jag också skulle få kika på “Vår fantastiska värld” med Arne Weise; ett program som denna gång skulle handla om havsuttern.  Men så mycket TV brukade jag aldrig få se annars. Utan TV-konsumtionen begränsades ofta till att omfatta en “julkalender” möjligtvis en “julovsmorgon” med Scobidoo. Och i bästa fall kryddas med en kvartalsvis höjdpunkt i form av Bröderna Marx.

Ja, så såg konsumtionen ut. Och så såg också utbudet ut; två TV-kanaler med program från ca kl. 17 till  ca 22. Varken mer eller mindre.  Utöver det – DN, Kamratposten och MAD.

Det ger åtminstone mig lite perspektiv på dagens medielandskap.

3 Responses

  1. […] PR 2.0: TV-tablån den 15 dec 1976 […]

  2. Observera dock att tryckfelsnisse (?) sett till att det är TVÅ program samtidigt på TV2 kl. 21, både dansspel och underhållning…

  3. Intressant, nuförtiden finns det ju tusentals olika tv-kanaler. Hade gått och väl räckt med 2.

Leave a comment